در حالی که بیش از سه هفته از بازداشت یولیا تیموشنکو، نخست وزیر پیشین اوکراین می‌گذرد، روز گذشته میان هواداران او و پلیس اوکراین در کی‌یف درگیری‌های شدیدی رخ داده است.

به گزارش ریانووستی، مأمورین پلیس به دلیل ممنوع کردن انجام تظاهرات از سوی دادگاه، راه را بر تظاهرکنندگان در خیابان مرکزی شهر کی‌یف موسوم به «کریشاتیک» مسدود کردند.
اما طرفداران تیموشنکو توانستند از حلقه اول مأمورین پلیس عبور کنند و به سمت آن‌ها سنگ پرتاب کردند.
در همین حال اتحادیه اروپا نسبت به سلامت و شرایط جسمانی یولیا تیموشنکو ابراز نگرانی کرده و از اوکراین خواسته به دیپلمات‌هایش اجازه دهد تا با وی در زندان ملاقات کنند.
يوليا تيموشنکو جمعه هفت اوت  ۲۰۱۱ در دادگاهی در شهر کی‌يف بازداشت شد. تيموشنکو به سوءاستفاده از قدرت در زمان نخست وزيری متهم شده است.

«فشار بر شرکت نفت و گاز» اوکراين در سال ۲۰۰۹ جهت انعقاد قراردادی با شرکت گازپروم روسيه برای واردات گاز طبيعی از جمله اتهامات وی است.

اتحادیه اروپا نسبت به سلامت و شرایط جسمانی یولیا تیموشنکو ابراز نگرانی کرده و از اوکراین خواسته به دیپلمات‌هایش اجازه دهد تا با وی در زندان ملاقات کنند

این اتهام در حالی مطرح شده که وزارت امور خارجه روسيه با صدور اطلاعيه‌ای گفته «کليه توافق‌نامه‌های گازی سال ۲۰۰۹ کاملاً در چارچوب قوانين ملی دو کشور و مقررات بين‌المللی منعقد شده و برای امضای آن‌ها دستورات لازم از سوی روسای جمهوری اوکراين و روسيه صادر شده بود.»
مخالفان، بازداشت تيموشنکو را «بهانه‌ای برای سرکوب اپوزيسيون» اعلام کرده‌اند.
اين سياستمدار پس از انقلاب نارنجی سال ۲۰۰۴ رئيس دولت اوکراين شد اما در سال ۲۰۱۰ انتخابات رياست جمهوری را به ويکتور يوشچنکو، رئيس جمهوری کنونی واگذار کرد.
چندی پیش نیکلای سیری، وکیل یولیا تیموشنکو، خواهان لغو بازداشت موکل خود شد. وی از دادگاه خواست این حکم بازداشت را به دلیل «بی‌اساس بودن و غیرقانونی بودن» لغو کند.

به گزارش ریانووستی تیموشنکو نیز از این درخواست حمایت کرده و گفت: «خواهش می‌کنم دست از زجر دادن من در زندان بردارید، من بی‌گناهم.»
اما قاضی پرونده از لغو رأی بازداشت خودداری کرده است.