رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفته به سبب تفاوت قیمت پرتقال وارداتی و داخلی، بعضی پرتقال‌های داخلی را رنگ‌امیزی می‌کنند تا به قیمت محصول خارجی بفروشند.

پرتقال داخلی و وارداتی نزدیک ۴۰۰۰ تومان تفاوت قیمت دارند

حسین مهاجران به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«پرتقال وارداتی که به صورت قاچاق وارد می‌شود کیلویی ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان فروخته می‌شود. همچنین پرتقال‌های درجه یک داخلی ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان قیمت دارد، البته بعضی پرتقال‌های داخلی را هم رنگامیزی می‌کنند و به جای پرتقال وارداتی کیلویی ۸۰۰۰ تومان می‌فروشند.»

مهاجران چند روز پیش با انتقاد از واردات گسترده پرتقال گفته بود «بخش زیادی از مرکبات باغداران شمال کشور در انبارها فاسد یا به کارخانه‌های افشاره گیری فرستاده‌ شده یا در زیر درخت باقی مانده است».

شماری از رسانه‌های منتقد دولت یازدهم دلیل انبار شدن پرتقال‌های داخلی را سیاست دولت برای توزیع گسترده پرتقال وارداتی می‌دانند.

اما برخی کارشناسان نیز انتقاد می‌کنند که دولت باید زودتر طرح تنظیم بازار را اجرا می‌کرد تا افزایش قیمت مرکبات را در طول عید کنترل کند.

علاوه بر این، برخی گزارش‌ها حاکی است که مصرف‌کنندگان به سبب کیفیت پایین پرتقال داخلی تمایل بیشتری به خرید انواع خارجی آن از جمله پرتقال‌های ترکیه‌ای و مصری نشان دادند. سرمازدگی پرتقال‌ها در سال گذشته باعث شد تا کیفیت این محصول پایین بیاید.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از کاهش قیمت برخی میوه پر مصرفی مانند پرتقال، سیب، خیار و کیوی خبر داد. قیمت این میوه‌ها در ایام نوروز افزایش پیدا کرده بود.