ابراهیم رئیسی- “آیت الله قتل عام“- رسماً نامزد ریاست جمهوری شد.
مطابق اصل یکصد و پانزدهم قانون اساسی، رئیس جمهور باید “مدیر و مدبر” باشد.
تنها سابقه مدیریتی، مدیرت سرکوب بوده است. تنها تدبیر او، تدبیر کشتار مخالفان یا زندانی کردن آنان بوده است.
قتل عام تابستان ۱۳۶۷
ابراهیم رئیسی- “آیت الله قتل عام“- به خاطر کشتارهای دهه اول انقلاب- خصوصاً قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ – شناخته شده و میشود. اما او همیشه در پستهای نظامی و قضایی قرار داشته و به شدت هرچه تمامتر مخالفان، منتقدان و رقبا را سرکوب کرده است.
اکثریت جوان جمعیت کشور دهه اول انقلاب را به یاد نمیآورند. برای این که یا هنوز متولد نشده بودند، و یا اگر هم پا به جهان گذارده بودند، سن شان آن قدر کم بود که آگاه نبودن از آن رویدادها برای آنان طبیعی به شمار میرود.
سرکوب نظامی جنبش سبز
اما این نسل “جنبش انتخاباتی سبز” سال ۱۳۸۸ را هنوز از یاد نبرده است. ابراهیم رئیسی از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ۱۰ سال معاون اول قوه قضائیه بود و از سال ۱۳۹۳ تا ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ نیز دادستان کل کشور است. همچنین وی از سال ۱۳۹۱ تا کنون با حکم آیت الله خامنهای به عنوان دادستان کل ویژه روحانیت نیز منصوب شد. در ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ خامنهای طی حکمی وی را به تولیت آستان قدس رضوی منصوب کرد.
بدین ترتیب ابراهیم رئیسی یکی از عوامل اصلی سرکوب جنبش سبز بود. او و همدستان امنیتی و قضاییاش – تحت رهبری آیت الله خامنه ای- اعتراضات مسالمت آمیز مردم ایران را به خاک و خون کشیدند، دهها نفر را کشته، هزاران تن را زندانی کرده و تعداد زیادی را شکنجه کردند.
سرکوب ایدئولوژیک جنبش سبز
هیچ دولتی با سرکوب صرف پیش نمیرود. دولت/رژیم سیاسی دارای دو بخش سرکوب و ایدئولوژیک است. وظیفه بخش ایدئولوژیک آن است که مردم/جامعه مدنی را به گونهای توجیه کنند که آنان با رضایت از فرامین رژیم سیاسی تبعیت کنند.
“جنبش انتخاباتی سبز” سرکوب نظامی شد. اما آیت الله خامنهای به کمک دیگر زمامداران همدستش، باید به نحو ایدئولوژیک – آگاهی کاذب به تعبیر مارکسی – مردم را فریب میداد که بپذیرند سرکوب جنبش سبز اقدامی درست بوده است. برای این منظور، خامنهای از مفاهیمی چون فتنه، سران فتنه، انقلاب رنگی، کودتای مخملی، طراحی ده ساله دشمن، طرح دشمن برای براندازی نظام، فروپاشی جمهوری اسلامی مطابق مدل شوروی، و…استفاده کرد.
ابراهیم رئیسی در این زمینه هم بسیار فعال بود و هست. او سخنان بی شماری علیه مهندس موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد ایراد کرد. تهمتها و دروغهایی علیه قربانیانی گفت که حتی از حق دفاع از خود محروم بودند. برای تأیید این مدعا فقط و فقط به پنج نمونه زیر بنگرید:
الف- ابراهیم رئیسی- دادستان کل کشور- در مراسم ۹ دی ۱۳۹۳ اصفهان گفت: “یزید صفتان” جاهل جنبش سبز که شیطان بر آنها مسلط شده بود، در برابر “امام زمانه” خود قرار گرفتند. اما عاشوراییان عاقل بصیر به دنبال امام خود رفتند. آمریکا و دیگر دولتهای غربی “نماد ابوجهلهای زمانه” در برابر جمهوری اسلامی هستند. دشمنان خارجی فتنه ۸۸ را برای براندازی جمهوری اسلامی به راه انداختند و از عوامل داخلی به سود خود استفاده کردند.
“سران فتنه اهانتها و توهینهای زیادی به ارزشهای انقلابی و اسلام ناب محمدی کردند که بالطبع تشویق دشمنان را در پی داشت. رهبر انقلاب در سخنرانی مهم خود در روزهای فتنه ۸۸ خطاب به سران فتنه فرمودند «دست دشمن را ببینید و دندان تیزکرده آنها را ببینید و صف خود را از انگلیس، آمریکا و اسرائیل جدا کنید». سران فتنه نه تنها به این رهنمود عمل نکردند بلکه بر خواسته و حرف نابجای خود و زیر پاگذاشتن اصول انقلاب پافشاری بیشتری کردند و صف خود را از دشمن جدا نکردند؛ ظلم فتنه گران در حق نظام ارزشهای اسلامی امام و مردم گناهی نابخشودنی است. نظام جمهوری اسلامی با سران فتنه با رافت رفتار کرده است و حصر خانگی آنها به منظور تأمین امنیت خود آنها است. کسانی که برای سران فتنه دلسوزی میکنند بدانند که ملت ایران هرگز از این ظلم بزرگ نمیگذرد. حصر این افراد اقدامی تامینی بوده نه قضایی و البته نمیتوان اصل ظلم آنها را به خط امام و انقلاب را نادیده گرفت و ظلم این افراد غیرقابل گذشت است چرا که به جای اعتراض اطلاعیههای متعدد صادر و لشکرکشی کرده و دغدغههای فراوان برای ملت ایجاد کردند”.
رئیسی در ادامه گفت که مردم در برابر آنان که قصد داشتند “نسخه انقلاب مخملی را در ایران اجرا کنند” ایستادند و “بساط فتنه را برچیدند”.
دروغ و فریب را ببینید: افرادی چون میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و سید محمد خاتمی کی و کجا به اسلام اهانتهای فراوانی کردند؟ این افراد کجا با انگلیس، آمریکا و اسرائیل هم جبهه شده بودند؟
ب- ابراهیم رئیسی در ۱۲ دی ۱۳۹۳ در در همایش “پیشگامان بصیرت و مدافعان ولایت” در دفتر رهبری در قم گفت که از افریقاییها گرفته تا یمنی، به برخی سخنان داخل کشوریها اعتراض کرده و میگویند اگر جمهوری اسلامی نابود شود، دیگر ما جایی برای پناهنده شدن نداریم. او سپس درباره رهبران جنبش سبز گفت :
“ما امیدواریم که دیگر شاهد چنین رویدادهایی نباشیم و با گذشت پنج سال از جریان فتنه، سران آن توبه کرده و اتفاقهای افتاده را نیز اصلاح کنند. بدون شک این اقدام [حصر] عین مجازاتی است که باید در مورد آنها اعمال میشد. مسئله در مورد کسانی که پس از هشدارهای رهبری در مقابل نظام ایستاده و این فتنه بزرگ را رقم زدند و دشمن را امیدوار و کشور را دچار چالش کردند، روشن است که چه باید در مورد آنها انجام شود. با عنایت رهبر معظم انقلاب و مسئولان عالی کشور در شورای عالی امنیت ملی تصمیم به حصر این سران گرفته شد. حصر یک امر قانونی و یک اقدام تامینی است که میتواند مقدمه رسیدگی و محاکمه سران فتنه نیز باشد. این سران اعلام نمیکنند که ما توبه میکنیم آن وقت شما برای آنها دل میسوزانید. این جرم را اگر هر کس دیگری مرتکب میشد باید طبق قوانین نظام مقدس اسلامی مورد مواخذه و محاکمه قرار میگرفت، لذا حصر آنها لطف رهبری و نظام بوده و بنا بر تشخیص یک مصلحت انجام شده است. نباید به هیچ وجه مسئله رفع حصر سران فتنه مطرح شود. اگر سران فتنه بر مواضع خود پافشاری کنند، حتما پیگیریهای لازم برای محاکمه آنها صورت خواهد گرفت…در فتنه ۸۸ دشمن بر موج فتنه و خط تقلب و تردید سوار شد…طبق اعترافات دشمن تقلب اسم رمزی برای کشاندن مردم به خیابانها بود و همچنین تمام کسانی که در این فتنه نقش داشتند تقلب را رمزی برای ایجاد حساسیت در مردم برای لشکر کشی در خیابان عنوان کردند… استکبار جهانی رسما اعلام کرد که همه زمینهها را برای آشوبگران آماده میکنیم و برای اولین بار گفتند که در سفارتخانهها در تهران باز است و هر کس از آشوبگران میخواهد به آنجا پناهنده شود”.
دروغ و فریب را ببینید: جنبش سبز طراحی دشمن بود و همه سفارتخانههای غربی به روی معترضان گشوده بود.
پ- ابراهیم رئیسی به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق در این دانشگاه حاضر و به سؤالات دانشجویان پاسخ گفت. او درباره جنبش سبز گفت که فتنه گران برای اولین بار دشمن را امیدوار کردند که در میان نظام جای پایی پیدا کرده است. دشمن و فتنه گران بر موج تقلب سوار شدند تا نظام را براندازند. سران فتنه بدون توجه به رهنمودهای رهبری مدام اطلاعیه صادر کرده و “حجم وسیعی از نیروی انسانی پشت صحنه و در خارج از کشور موضوع را رصد، هدایت و دنبال” میکردند. مردم متوجه شدند که “تهدیدها اصل نظام و انقلاب را نشانه گرفته است”.
او سپس درباره مجازات رهبران و اعضای جنبش سبز گفت :
“کسانی که عامداً در فتنه حضور داشتند چه سران فتنه و چه کسانی که به ناامنیها کمک کردند باید به جرم آنها رسیدگی میشد و نسبت به اینها پیگیریها انجام شد و برابر قانون دستگاه قضا رسیدگی کرد. بحث سران فتنه نیز در شورای عالی امنیت ملی مطرح شد و تصمیم حصر نسبت به اینان انجام شد تا ارتباطشان با خارج قطع شود. این اقدام شورای عالی امنیت و تصمیم بر حصر سران فتنه یک اقدام کاملاً قانونی، پیشگیرانه و تأمینی بود. البته این موضوع به این عنوان نیست که این مسئله مقدمه رسیدگی نباشد. در رابطه با سران فتنه ادعانامهای وجود دارد از این که دشمن را امیدوار کردند، به نظام ضربه زدند، در مردم تردید ایجاد کردند و بسیاری موارد دیگر. ظلم بزرگی که اینان کردند هرگز قابل بخشش نیست. اگر توبه کردند و رهبری خواستند این افراد را ببخشند مسئله جور دیگری است اما خیانتهایی که اینان انجام دادند ظلمی نابخشودنی است”.
رئیسی سپس به نقد دیدگاههای هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، محمد خاتمی، علی مطهری، و…درباره رهبران جنبش سبز پرداخت و گفت:
“در سالهای اخیر میبینیم عدهای فتنه و خیانتی که به کشور شده است را میخواهند اختلاف بین دو جریان عنوان کنند در صورتی که این گونه نبوده اتفاقاتی که بعد از انتخابات ۸۸ افتاد دعوای یک گروه نبود که هم در متن اطلاعیهها دیده میشود و هم کف و سوتی که دشمن برای این جریان میزد. قابل توجیه نیست از این که عدهای بخواهند سران فتنه را نسبت به آنچه در نگاه مردم و آنچه بعد از فتنه ۸۸ اتفاق افتاد مبرا بدانند. تحلیلهای یک سال و نیم اخیر عدهای این گونه است که انگار میخواهند به فتنه توجه نکنند. عنایت و تفضل نظام و رهبری است که سران فتنه این گونه در حصر باشند، اگر عنایت نظام نبود این حصر اقل آن چیزی بود که علیه آنان انجام شد. رسیدگی به جرایم اینان برای عدهای که به دنبال رفع حصر هستند پشیمانکننده خواهد بود“.
رئیسی افزود که همه اعضای جنبش سبز مجازات شدند، جز رهبران آن. یک سال و نیم به سران فتنه فرصت داده شد.
“این مقدار زمان به این خاطر بود تا به آنها مجال داده شود از کارشان دست بردارند که برنداشتند. در این خصوص محکومیت در افکار عمومی نسبت به حرکت آنان قبل از محکومیت سران فتنه در دادگاه بسیار مهم بود که ما شاهد بودیم محکومیت سختی نسبت به حرکت آنان در افکار عمومی انجام شد…مصوبه شورای عالی امنیت ملی در خصوص حصر سران فتنه نیز طبق سازوکاری است و اگر هر زمان مصلحت نظام بود و این شورا در این نظر تشدید کرد دستگاه قضا در این خصوص وظیفه قانونی خود را انجام میدهد”.
رئیسی به جز سرکوب جنبش سبز، به نقش تبلیغاتی و دروغگویانه خود علیه جنبش سبز هم اشاره کرد و گفت:
“بنده پیرامون قضایای فتنه ۸۸ سخنرانیهای متعددی انجام دادهام در همین رابطه چند شب پیدرپی قبل از ۹ دی در صداوسیما سخنرانی کردم و قضایا را توضیح دادم. همچنین در خصوص بررسیهای ادعای آقای کروبی بنده عضو هیئت سه نفر این موضوع بودم که اطلاعیه رسمی در این خصوص منتشر کردیم. در خصوص حذف سران فتنه نیز باید بگویم که مصالح نظام مقدم بر هر چیزی است. سران فتنه قبل از این که در دادگاه محکوم شوند در انزار عمومی محکوم شدند هرگاه تشخیص نظام اقتضا کند دستگاه قضایی آمادگی کیفر کردن سران فتنه را دارد”.
ت- ابراهیم رئیسی- تولیت آستان قدس رضوی- سخنران مراسم ۹ دی ۱۳۹۵ تهران هم بود. رئیسی گفت : “یوم الله ۹ دی روز پایان یافتن زهر فتنه با پادزهر بصیرت و پایان جریان فتنه و بالاخره روز میثاق با ولایت و بصیرت بود”. او گفت که قدرت جمهوری اسلامی ناشی از فقه اکبر، اوسط و اصغر، دینمداری ملت، رهبری بصیرت آفرین و مدافعان حرم در سوریه و عراق است. رئیسی با طرح این که “باطل السحر فتنه ۸۸، ۹ دی بود”، افزود:
“احساس دشمن از ایجاد فتنه سال ۸۸ این بود که میتواند جای پایی در درون کشور پیدا کرده و با این جای پا اهدافش را پیش ببرد. یک لایه جریان دشمنیاش حقد و کینهاش نسبت به مقدسات ما بود و مسئلهای که اتفاق افتاد این بود که از ناحیه کسانی که رأی نیاوردند، موضوع تقلب در انتخابات مطرح شد… موضوع تقلب اسم رمزی بود که مردم را به خیابانها بکشانند…فتنهگران با بهانه کردن تقلب، نظام و ولیفقیه را نشانه گرفتند و شعار نه غزه، نه لبنان سر دادند. در ماه مبارک رمضان روزه خواری کرده و سرانجام در ایام عزاداری اباعبداللهالحسین به ساحت مقدس عزاداری و نام مبارک ابالفضل العباس جسارت کردند…فتنه سال ۸۸ نمونههایی از انقلاب مخملی در کشورهای مختلف بود که دشمن آن را در دیگر کشورها انجام داده بود که نشانههایی از آن را در فتنه ۸۸ با دروغ بزرگ و بهانه کردن چند مسئله برخورد با آشوبگران دیدیم”.
رئیسی به تقدیر از مقاومت مردم بحرین، عربستان سعودی، یمن، سوریه، عراق، فلسطین و لبنان پرداخت و نوید داد که این حرکات به نابودی آمریکا منتهی خواهد شد. او گفت :
“پیام ۹ دی میتواند برای همه مردم دنیا باشد و این تضمینکننده آن است که دشمن نتواند در برابر انقلابیون بایستد و الآن ۲۰ ماه مقاومت مردم یمن آلسعود را به استیصال کشانده و انشاءالله این استیصال به نابودی استکبار خواهد انجامید“.
ث- ابرهیم رئیسی – تولیت آستان قدس رضوی- در آخر اسفند ۱۳۹۵ به تفسیر جنگ سرد، جنگ نرم و فتنه دشمنان پرداخت و گفت سست ایمانان نمیتوانند مسئولان نظام باشند، چرا که فریب وعده دشمنان را میخورند. جامعه دینی باید برای منافقان، فتنه گران و سست ایمانان نا امن باشد. فتنه ۸۸ یکی از توطئههای دشمنان علیه انقلاب بود. ابراهیم رئیسی که پس از افشای نوار جلسه آیت الله منتظری با “هیأت مرگ” و نام گرفتن “آیت الله قتل عام” سخنرانی میکرد، به برای توجیه جنایات خود گفت :
“فتنه منافقان بسیار گسترده بود به طوری که گاهی روزانه ۱۰۰ ترور صورت میگرفت؛ منافقان در کشور بیش از ۱۷ هزار نفر به شهادت رساندند که رییس جمهور، نخست وزیر، رییس دیوان عالی کشور از جمله آن افراد بودند”.
در صورتی که محل نزاع، اقدامات تروریستی سازمان مجاهدین خلق هم جبهه صدام حسین در تجاوز به ایران نبود، مسئله، مسئله اعدام نزدیک به ۴ هزار متهم بود که در دادگاههای غیر علنی، فاقد وکیل و ناعادلانه به زندانهای مدت دار محکوم شده بودند.
گفتمان “آیت الله قتل عام”
ابراهیم رئیسی تابع گفتمان “دشمن” آیت الله خامنهای است. او در خواب جانشینی آیت الله خامنهای به سر میبرد. ریاست جمهوری، یعنی کسب تجربه مدیریتی. مطابق اصل یکصد و نهم قانون اساسی، رهبر باید دارای تدبیر، مدیریت و قدرت کافی” باشد.
رئیسی همیشه با نیروهای نظامی (سپاه) و امنیتی کار کرده است. به شدت از حضور نظامی ایران در کشورهای منطقه دفاع کرده و میکند. سیاست خارجی مقبول او، سیاست خارجی تهاجمی آمریکاستیز است. شعار نابودی اسرائیل سر میدهد.
در شرایط کنونی، اگر او به کمک نظامیان رئیس جمهور شود، با توجه به وضعیت فوق العاده خطرناک خاورمیانه، او و سرداران سپاه ممکن است راه سوریهای شدن ایران را هموار سازند.
ایرانیان یک بار دوران احمدی نژاد را تجربه کردهاند. با آمدن ابراهیم رئیسی و سپاهیان، راست افراطی با رهبرانی چون دونالد ترامپ، بنجامین نتانیاهو، و غیره، بهانههای کافی برای فضاسازی و اقدام علیه ایران به دست خواهند آورد. خطر جدی است و هر فرد و گروهی که نمیخواهد ایران در معرض سوریه ای/عراقی شدن قرار گیرد، باید به دقت به سیر تحولات بنگرد و بگوید چگونه میتوان به جای سوریهای شدن، از جمهوری اسلامی به نظام دموکراتیک ملتزم به آزادی و حقوق بشر و عدالت گذار کرد.
“نئولیبرالیسم” دونالد ترامپ و جمهوری خواهان آمریکا به تبعیض و نابرابریهای بزرگ انجامیده است. برای ایرانیان، اقتصاد کشورهای اسکاندیناوی عادلانه است. اما متأسفانه، این الگوی عدالت در گفتمان مخالفان اقتداراگرایان جمهوری اسلامی غایب است. راست افراطی ایران با نماد ابراهیم رئیسی هم شعار عدالت سر میدهند. اما عدالت آنان، عدالت احمدی نژادی است.
با سلام
یک جای این کار می لنگد. وثل روز روشن است که آمدن رئیسی یعنی انتخابات دوقطبی و خامنه ای سپاه خوب می دانند که باخت رئیسی قطعی است. نمونه های زنده مثل انتخابات 76 و 88 است که آن خرق عادت شد. حالا با این وجود چرا این حماقت سیاسی را مرتکب میشوند؟ به نظر من اگز رئیسی بماند و انصراف ندهد(که احتمالش هست و عده ای می گویند فقط می خواهند ایشان را به خورد مردم بدهند و در افکار عمومی جا بیندازند برا بعد و رهبر شدن) تنها دو تبیین برایش هست. اول حذف و به اصطلاح کله پا کردن رئیسی از سوی جناحی که کسی دیگر را در آستین دارد(احتمال دور از ذهن چون تقریبا همه و از جمله سپاه به ظاهر با آمدن او موافق است). دوم فرضی منطقی تر این است که خامنه ای می خواهد مردم را پای صندوق بیاورد و فردای انتخابات سینه جلو بدهد که بله اینها به نظام رای دادند. ضمن اینکه وجود یک رئیس جمهور به اصطلاح زاویه دار نمایش بهتری از دمکراسی است تا اپوزیسیون و غرب را سرگرم و در اقدام عملی دودل و مردد کنند. نمونه اش همین تاخیر در رای گیری در کنگره آمریکا برای تقویت میانه روها در حالی که این حرف ها در ایران واقعیت ندارد. شما ببینید در مورد سوریه هیچ نوع اختلافی بین راست ها و اصلاح طلبان نیست و نیز در مورد بحرین و یمن. بودجه سپاه و آزمایشات موشکی با قوت ادامه دارد. به امپراتوری قاچاق سپاه کسی نزدیک نمی شود. وزارت خارجه عملا در دست سپاه است. نمونه اش سفیر ایران در عراق که رسنا عضو سپاه قدس است.
خلاصه م یخواهند تنور انتخابات را گرم کنند
دلسرد / 07 April 2017
با سلام
جناب اقای گنجی لطفا از القای سوریه شدن ایران
برای رای اوری روحانی دست بکشید شما خوب
میدانید که یگ زرد برادر شغال است بنابراین
و بنا بر تجربه این سی واندی سال نشان میده
که بنا از پایه خراب است
جناب اقای گنجی و همراهان ارجمند اگر واقعا
برای ایران و ایرانی دلسوز میباشید چرا از این
تواناهیتان برای پایه گزاری یک قانون اساسی
پیشرفته استفاده نمیکنید؟
اقای گننجی لطفا فقط یکبار نظرتان را درباره
ری استارت تشریح کنید
فقط با خرد جمعی و اتکا به ری استارت میتوانیم
بر این خون اشامان فاهق اییم.
ری استارت
جاوید / 07 April 2017
آقای گنجی اگه اشتباه نکنم شما هم سپاه بودین
در ثانی رئیسی معاون بوده نه رئیس
خودتون رو اگه بکشید بازم میزان رای ملت هست و شما با این چیزا نمی تونید شعور سیاسی مردم رو تحت الشعاع قرار دهید.
…
میثم / 07 April 2017
انتخابات امسال پر شورتر از همیشه برگزار می شود و شما نمی تونید جلوی موج عظیم رو بگیریر و ابتکار عمل دست ولی فقیه و خار چشم شماها هست.
میثم / 07 April 2017
حقا که میثم (پسر خامنه ای!؟!) در کامنت خود در بالا درست میگوید. احسن. چرا که انتخابات (انتصابات در اصل) نمایشی امسال هم همچون گذشته «پر شور» خواهد و نه «پر شعور»!!! که بقول احمدی نژاد که خود هم از شعور بهره ای نبرده اکثریت مردم همچون خودش خس و خاشاک و یا گوساله تشریف دارند و همچون جماعتی را چه برسد به شعور و تفکر و تشخیص درست از غلط!؟! که از نقطه نظر خمینی و خامنه ای و دیگر مراجع پوشالی آخوندی ملت غیور و شهیدپرور ایران در اصل بیشعور و صغیر است و چون نان شب محتاج به ولی و قیم و چوپان و یا آقا بالاسری که بر او فرامانروایی و آقایی و گله رانی کند. پس ایول به انتخابات پرشور و آغشته به نمک ولایت فقیه!!!
میر ز ا رضا / 07 April 2017
هيأت محترم سايت راديو زمانه، لطفا به اين جمله اكبر گنجي توجه كنيد:
« اقدامات تروریستی سازمان مجاهدین خلق هم جبهه صدام حسین در تجاوز به ایران »
اين جمله نه تنها توهين آميز بلكه تهمت پراكني و افترازني و شايسته تعقيب قانوني است. من به اين تهمت و افتراي ننگين گنجي پاسخ دادم، به خصوص كه ربطي به مجاهدين خلق ندارم ولي اكيدا با تلاشهاي گنجي و همگنانش در تلاش براي بقاي رژيم مخالفم. اما شما اجازه مي دهيد كه اكبر گنجي به همه قربانيان قتل عام 67 كه از بهترين فرزندان و سرمايه هاي ايران زمين بودند توهين كند چون مي خواهد با مجاهدين خلق تصفيه حسابهاي ناكرده خودش را بكند. اين را مي توانست براي يك مقاله خاص ديگر عليه مجاهدين بگذارد تا اگر خود مجاهدين خواستند جوابش را بدهند ولي در اين جا من بايد پاسخ او را مي دادم ولي شما چه چيزي را اهانت مي دانيد؟ آيا واقعا به اكبر گنجي بدهكاريد؟ در هلند يا اروپا با قحطي نويسنده و تحليلگر مواجهيد؟ يا مي ترسيد كه اگر گنجي با شما قهر كنيد، خيلي راديكال و غير رژيمي يا ضدرژيمي جلوه كنيد؟ اگر اكبر گنجي ويترين شماست كه با وجود او و همگنان او «تقيه» مي كنيد خود دانيد، ولي به معيارها و پرنسيبهاي خودتان پايبند باشيد. رفتارتان روي اعتماد من به كارتان سايه مي اندازد. اصراري ندارم كه حرفهايم منتشر شوند اگر مشكلي هست كه نمي خواهيد علني بگوييد به ايميل من بفرستيد. اگر كاري و كمكي از من به خاطر خدماتي كه مي كنيد ساخته است دريغ نخواهم كرد.
احمد / 07 April 2017
جناب آقای اکبر گنجی؛
جا دارد در شرح سرگذشت خونبار و غم انگیز جامعه ایران به نسل جوان توضیح دهید که چطور جامعه ایران به سبب اختناق سیاسی دچار انقلاب شد و ما چطور به تقاص عقب ماندگی تاریخی مان افتادیم در چنبره نکبت بار “ولایت فقیه”. می دانید که این نوع حکومت به تصریح عالی جناب محسن کدیور ارتباط با دین اسلام ندارد و اختراع خمینی است و بدعت است.
می دانید که رئیسی و سید علی خامنه ای و این قبیل آدمها خود را بندگان “نظام مقدس” ولایت فقیه می دانند. به نظر من شما به منزله یک روشنفکر “آری گو” بسیار بجاست که یک موضوع هم برای این انتخابات تعیین و تبلیغ کنید. مثلاً این که:
بیایید انتخابات را به رفراندم “ولایت فقیه آری یا نه” تبدیل کنیم!
[و در این راستا به رئیسی و امثال او به منزله شاخص های حکومت ولایت فقیه “نه” بگوییم.]
با احترام بهرنگ
بهرنگ / 07 April 2017
آقای گنجی در مقاله های قبلی به طور مستند به نقل از کارنامه یک ساله مسعود رجوی و مصاحبه او با نشریه عربی آورده بودند که مسعود رجوی گفته است ما فقط در سال 1360، بیش از دو هزار نفر از طرفداران جمهوری اسلامی و سرانش را کشته ایم.
در مقاله ها به نقل از اطلاعیه های سازمان مجاهدین خلق و هفته نامه مجاهد آورده بود که در چند عملیات نظامی همراه با سپاه صدام حسین، حدود 71 هزار تن از نظامیان ایران را در جبهه های جنگ کشته ایم.
وقتی خود سازمان مجاهدین خلق و مسعودی رجوی این سخنان را گفته اند، چه جای تهمت و افترا و اهانت.
در ضمن فیلم های دیدارهای مسعود رجوی و دیگر رهبران سازمان مجاهدین خلق با صدام حسین و مسئولان امنیتی اش منتشر شده اند که در آن ها از صدام برای سرنگونی جمهوری اسلامی درخواست پول و تجهیزات نظامی می کنند. آنها به این گذشته افخار می کنند. مگر می توانند سخنان و اطلاعیه های خودشان را انکار کنند؟
گنجی چه تهمتی زده است یا توهینی کرده است که “احمد” آقا به مسئولین زمانه اعتراض کرده اند؟ مگر نیویورک تایمز و دیگر رسانه های معتبر آمریکایی بارها گزارش نکرده اند که سازمان برای دعوت مسئولان آمریکایی به شرکت در مراسمشان مبالغی تا 50 هزار دلار داده است. این پول های هنگفت از کجا می آیند؟
آزیتا / 07 April 2017
آقای گنجی کجا این ادعای شما را نوشت؟ تا جایی که من میفهمم آقای گنجی تمامی اعدامهای سیاسی ، بخصوص اعدامهای ۱۳۶۷ را، صرف نظر از تعلق خاطر تک تک آن زندانیان به هر گروهی محکوم میکند. ایشان به هیچ یک از آنها هم توهین نکردند. این برداشت عجیب خود شما است. ولی، در عین حال، مگر میشود منکر عملیات تروریستی مجاهدین شد؟ تروریسم خوب و تروریسم بد نداریم. مگر میشود منکر شد که مجاهدین همدست صدام حسین و رژیم او بودند؟ مگر میشود منکر شد که مجاهدین درباره برنامه هستهای ایران یا جاسوسی کردند، و یا اطلاعات آنرا از اسراییلیها گرفته و پخش کردند (که حتی خود اسراییلیها هم ردّ نکرده اند). هم در اسرائیل و هم در غرب اگر کسی یا گروهی کارهای مجاهدین را انجام دهند، بشدت تحت تعقیب قرار گرفته، و محاکمه و مجازات خواهند شد. از گنجی بهتر میدانید و بهتر مینویسید؟ این گوی و این میدان. بنویسید و منتشر کنید، تا مردم استفاده کنند.
اصغر / 07 April 2017
هيأت محترم راديو زمانه
من نقد اصلي كه به مطلب اكبر گنجي كرده بودم و شما دوبار از انتشار آن خودداري كرديد را براي سومين بار فرستادم.
اشكال و انتقادي كه به روش كارتان دارم اين است كه اصل مطلب را منتشر نمي كنيد ولي «بعد از خرابي بصره»، اعتراض من به خودتان را منتشر مي كنيد و …
−−−−−−−−−−−−−−−−
ویراستار: ما بدون ملاحظه همه کامنتهای حاوی توهین، نسبتهای ناروا یا اثبات نشده را حذف میکنیم. کوشش کنید حرفتان را بدون حمله توهینآمیز به دیگران بزنید، خواهید دید که کامنتتان را منتشر خواهیم کرد. اگر قصد دفاع از مجاهدین خلق را دارید، به طور مستقیم از این گروه دفاع کنید، به جای آنکه دیگران را پاسدار و بسیجی بدانید.
احمد / 07 April 2017
توصیه من به هموطنان محترمم این است که اگر مایلید مطالب شما آگاهی دهنده و آموزنده و راهنمای مردم بخصوص در دوره حساس انتخابات باشد به نقد متن بپردازید و از برخورد شخصی پرهیز کنید. معروف است که میگویند ” ببین چه میگوید نبین که میگوید” جای شکی نیست که هموطنان کامنت گذار نگران شرایط کشورشان هستند و دقیقا به همین علت میباید در منطقی کردن بحث و بهرگیری از خرد جعمی تلاش نمایند. متاسفانه یکی از مشکلات دامنگیر سیاسیون ما در آنجاست که در برسی و نگاه به گذشته نه بدنبال درس گرفتن و پرهیز از اشتباهات گذشته بلکه یافتن مقصر و مجازات او با توهین و حمله اند.
دکتر کامکار / 09 April 2017
بخش اول:
ضمن تشكر و تقدير از دوست و هموطن ناديده و ناشناخته دكتر كامكار. براي اين كه روشن شود مشكل بيش از هر جاي ديگر در پايبندي به قواعد دموكراتيك است. اميدوارم سايت زمانه كه بعد از دو روز بلوكه اعتراضهاي من به مطالب گنجي از يادداشت كامكار مدد گرفته ، مطلب زير را عطف به توصيه به حق كامكار بررسي و منتشر كند. اما اين توضيح را به خوانندگان خودش بدهد كه اگر ياداوري مشاغل و سوابقي مثل پاسدار و بسيجي اهانت است، تهمت تروريسم به مبارزه آزاديخواهانه مردم ايران كه مجاهدين خلق فقط يكي از بخشهاي اين مبارزه هستند و دهها دادگاه كشوري و بين المللي اين اتهام به مجاهدين را رد كرده اند و حتي دولتهاي متهم كننده را محكوم كرده اند، چرا اهانت نيست؟ اميدوارم سايت زمانه يادداشت من در مورد سياست يك بام و دو هواي خودش كه پريشب تقديم كردم را نيز منتشر كند. بنابراين من اصل حرف را با رعايت توصيه هاي دكتر كامكار ناديده و ناشناخته با بيشترين تلطيف در لحن و جملات و كلمات در بخش دوم اين كامنت تقديم مي كنم:
احمد مجد / 09 April 2017
اصلاً این آقای گنجی صددرصد سخنانش باطل باشد. خودش هم فرد کاملاً بد و با سوابق بدی باشد. آیا از این مقدمات نتیجه می گیرید که سازمان مجاهدین خلق خوب است و تروریست نبوده؟ آقای عزیز، شما لطفا به این نکات پاسخ بدهید و بگوئید کدامش نادرست است؟
اولاً: سازمان مجاهدین خلق خودش با افتخار گزارش های ترورهایش را منتشر می کرد. مسعود رجوی حداقل از دو هزار ترور تنها در سال 1360سخن رانده است.
ثانیاً: آمریکا و اتحادیه اروپا تا چند سال پیش سازمان مجاهدین خلق را در لیست سازمان های تروریستی قرار داده بودند. روابط تیره آنان با جمهوری اسلامی و عملکرد مخرب این رژیم دیکتاتوری، این سازمان را از آن لیست ها خارج کرد.
آیا اعلام رسمی سازمان مجاهدین خلق که در کنار صدام حسین متجاوز با نظامیان مدافع ایران می جنگیدند و اعلام این که سازمان به تنهایی حدود 70 هزار نفر از نظامیان ایران را در جنگ با عراق کشته است، این سازمان را به چه سازمانی تبدیل می کند؟ اگر یک آمریکایی یا یک اسرائیلی با کشوری که به کشورشان حمله نظامی کرده، در یک جبهه قرار گیرند و به کشورشان حمله نظامی کنند، آمریکا و اسرائیل با آنها چه خواهند کرد؟ شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه ای عراق را متجاوز به ایران معرفی کرد.
قوانین آمریکا و اسرائیل و همه کشورها، جاسوسان هسته ای را مجازات های سنگین می کنند. آمریکا جاسوس هسته ای اسرائیل را چند دهه زندانی کرد. اسرائیل فردی که که گفته بود آن کشورش دارای بمب های اتمی است نزدیک دو دهه زندانی کرد. آیا جاسوسی هسته ای سازمان مجاهدین خلق، هیچ مجازاتی ندارد؟ سازمان به این اقدامات افتخار می کند؟
آزیتا / 10 April 2017
همین مجاهدین خلق که اینک تروریستشان می نامند در زمان شاه تیم آرمانی تمام اینها و بخصوص اصلاح طلبانشان بود. همان موقع هم دست به اسلحه و تروریست بودند ولی دریغ از یک بار محکومیت ضمنی آن اعمال. آن موقع آنها مبارز راه خدا و خلقش بودند و در دهه 60 ناگهان شدند لولو. مجاهدین خلق و اعضای حکومت فعلی عیناً از یک جنس هستند ولی در دو طرف مختلف زمین بازی.
آقای رییسی اگر هم فرمان اعدامی صادر کرده بر مبنای درک خود از شرع و دستور ولایت فقیهی بوده که به آن ایمان داشته. اگر قرار است چیزی یا کسی را مورد حمله قرار بدهیم آن چیز نفس شرع اسلام است نه افراد مجری آن. اینجوری باید بنشینیم و هزاران هزار مورد قتل و جنایت را به افراد نسبت دهیم و آنها را مواخذه کنیم در حالیکه واضح است مشکل اساس ایدئولوژیک کار است. ولی چون برخی ته قلبشان هنوز فناتیک و خرافاتی هستند حتی با خود رودربایستی دارند و به نتایج عملی آن آرمان حمله می کنند. درست مثل کسی که با سایه ها درگیر نبرد بشود. آقای گنجی بیدار شو برادر!
صمد / 10 April 2017
حسن روحانی از تظاهرات ۳۰ دسامبر ۲۰۰۹ که در تهران علیه اعتراضهای صورت گرفته پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری آن سال که به «جنبش سبز» شهرت یافت برگزار شد، تمجید کرد.!
حسن روحانی چهارشنبه ۲۸ دسامبر در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت در تهران، گفت: «شما دیدید مردم احساس کردند به امام حسین توهینی شده، در ۹ دی چه کردند؟ ۹ دی (۳۰ دسامبر) به خاطر عشق ملت ایران به امام حسین بود.! ».
وی تصریح کرد: «۹ دی یک حرکت بزرگ مردم برای دفاع از امام حسین، خاندان رسالت، حق، نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و مسیر حق بود!. مربوط به این جناح و آن جناح این دسته و آن دسته نبود. مردم حس کردند و به آنها خبر رسید! در روز عاشورا یک کارهایی صورت گرفته؛ توهین به امام حسین و روز عاشورا را کسی نمیتواند تحمل کند!!
Farid / 11 April 2017
اصلا مگر رییسی چه کار میخواهد بکند که روحانی نکرده است . مدیریت کشور در حکومت جمهوری اسلامی خصوصا در حوزه اقتصاد در یک حلقه ی باطل گرفتار شده است و نه راه پسی دارد و نه راه پیشی و هیچ کس هم توان تغییر این حلقه را ندارد خواه احمدی نژاد باشد خواه روحانی و یا رییسی و حتی خود خامنه ای و دار و دسته اش. این مملکت آیتده ای ندارد و در سالهای آتی با پیر شدن جمعیت جوانش که در اوج جوانی سرکوب شدند و تمام شور و نشاط و امید به فردایشان به تباهی کشانده و سوزانده شد با مشکلات به مراتب بیشتری مواجه خواهد شد . من حتی اگر یک گاندی و یا یک مهاتیر محمد هم پیدا شود دیگر در سیرک انتخاباتی اینها شرکت نخواهم کرد چرا که با این وضعیت مردم و خصوصا جوانان این مملکت امیدی به فردا نیست.
م ت / 16 April 2017