چهار شيعه مخالف حکومت آل خليفه در بحرين به مرگ محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امروز دادگاه نظامی بحرين چهار شيعه مخالف حکومت را به اتهام قتل دو مأمور پليس به اعدام محکوم کرد.

مطرمطر، نماينده سابق مجلس از سوی حزب وفاق که اکنون از احزاب مخالف حکومت است، با اعلام اين خبر افزود: «سه تن ديگر از معترضان شيعه در همين دادگاه به حبس ابد محکوم گرديدند.»

حکم‌های اعدام صادر شده از سوی دادگاه نظامی بحرين نخستين احکام مرگ از آغاز جنبش اعتراضی مردم در اين کشور است که از اسفند سال گذشته آغاز شد.

با توجه به کيفرخواست ارائه شده توسط دادستان کشور در دادگاه نظامی در تاريخ ۱۷ آوريل، هفت مردی که در دادگاه محکوم شدند متهم به «قتل آگاهانه» نيروهای دولتی به‌وسيله «توطئه‌های تروريستی» شدند.

بر اساس اظهارات مقامات بحرين چهار مأمور پليس در تظاهرات مخالفان شيعه، پس از آن‌که خودرويشان سرنگون شد، کشته شدند. 

مخالفان می‌گويند: محاکمه‌هايی که به‌وسيله حکومت صورت می‌گيرد به دور از نظارت سازمان‌های حقوقی است

روز گذشته چند تن از فعالان و حقوق‌دانان بحرينی در گفت‌وگو با شبکه الجزيره از تصميم حکومت بحرين برای اعدام اين افراد سخن گفته بودند.

آن‌ها با ابراز نگرانی از «محاکمه‌های سريع و صدور حکم احتمالی اعدام» برای اين هفت نفر از مجامع بين‌المللی خواستند تا هر چه سريع‌تر برای جلوگيری از اعدام مخالفان اقدام کنند.

آن‌ها صدور احکام اعدام برای معترضان را در راستای سياست ارعاب مخالفان از سوی رژيم آل خليفه دانستند و تصريح کردند: «محاکمه‌هايی که به‌وسيله حکومت صورت می‌گيرد به دور از نظارت سازمان‌های حقوقی است.»

اين فعالان با تأکيد بر «مغايرت داشتن اين دادگاه‌ها با قوانين داخلی و قانون اساسی بحرين» اعلام کردند که در محاکمه سريع هفت متهم، وکلای آن‌ها اجازه بررسی دقيق پرونده و تهيه متن دفاعيه را نداشتند.

دولت بحرين که بيش از دو ماه می‌شود با اعتراضات مخالفان حکومت روبه‌رو است؛ روز ۲۳ اسفند سال گذشته از کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس خواست تا به اين کشور کمک نظامی کنند.

در پی اين درخواست، عربستان سعودی با هزار نيرو و امارات متحده عربی با ۵۰۰ نيروی نظامی وارد بحرين شدند. از آن زمان تاکنون حکومت بحرين توانسته است اعتراضات هر روزه مخالفان را مهار کند.

شيعيان بحرين ۷۰ درصد جمعيت اين کشور را تشکيل می‌دهند، اما حاکمان اين کشور اهل تسنن و نزديک به عربستان سعودی هستند.