در واکنش به تصويب طرح تعطيلی سفارت ايران در بحرين،‌ مجلس ايران نيز تعطيلی سفارت بحرين در تهران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسين سبحانی‌نيا، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ضمن اعلام اين خبر گفت: «در صورتی که بحرين، اين طرح را اجرايی کند، بدون شک عکس‌العمل حداقلی ايران،‌ مقابله به‌مثل خواهد بود.»

سبحانی‌نيا افزود در صورتی که بحرين «به دليل فشارهای آمريکا و کشورهای غربی» سفارت ايران را تعطيل کند دست به «اشتباه جبران‌ناپذيری» خواهد زد.

روزنامه الجريده چاپ کويت خبر داد مجلس نمايندگان بحرين روز سه‌شنبه ۳۰ فروردين با طرحی موافقت نمود که بر اساس آن دولت بحرين بايد سفارت ايران در منامه را تعطيل و مالکيت زمين و ساختمان آن را نيز از ايران پس بگيرد و به يکی از ارگان‌ها يا سازمان‌های دولتی بحرين واگذار کند.

حسين سبحانی‌نيا گفت: «دستگاه ديپلماسی بايد عکس‌العمل مناسبی را برای برخورد با اين‌گونه حرکت‌ها داشته باشد تا بتواند از منافع کشور در شرايط کنونی منطقه‌،‌ به‌خوبی دفاع کند.»

اين عضو هيئت رئيسه مجلس ايران، گفت: «بحرين و برخی ديگر از کشورهای عربی بايد بدانند که تأثير گرفتن از آمريکا و کشورهای غربی،‌ منفعتی برای آن‌ها به همراه نخواهد آورد.»

دولت بحرين که نزديک به دو ماه می‌شود با تظاهرات اعتراض‌آميز مخالفان حکومت روبه‌رو است؛ روز ۲۳ اسفند سال گذشته از کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس خواست تا به اين کشور کمک نظامی کنند.

در پی اين درخواست، عربستان سعودی با هزار نيرو و امارات متحده عربی با ۵۰۰ نيروی نظامی وارد بحرين شدند.

دولت پادشاهی سنی هم‌زمان رهبران مخالفان شيعه را بازداشت کرد. سرکوب خشونت‌آميز مخالفان که منجر به کشته شدن چندين نفر از تظاهرکنندگان شد اکثريت شيعه اين کشور و همچنين دولت ايران را که از شيعيان عراق و لبنان نيز پشتيبانی می‌کند، خشمگين ساخت.

به‌دنبال آن بحرين با طرح اتهام «دخالت ايران» در وقايع اين کشور، کاردار سفارت ايران در منامه را اخراج نمود و در پی آن جمهوری اسلامی نيز يکی از ديپلمات‌های بحرين را از ايران بيرون کرد.

ايران بارها اين اتهامات را رد کرده و می‌گويد تنها خواستار «منع کشتار و سرکوب دولتی معترضان در بحرين» و «خروج نيروهای خارجی از اين کشور» است.

از آن زمان تا کنون بحران روابط ايران و بحرين گسترده‌تر شده و به بحران ايران و کشورهای شورای همکاری خليج فارس تبديل گرديده است.

روابط کويت و ايران نيز در اين مدت به تيرگی گراييد. پس از ادعای دولت کويت مبنی بر «جاسوسی» ديپلمات‌های ايرانی در اين کشور، ايران و کويت چندين ديپلمات يکديگر را اخراج کرده‌اند. ايران اتهام «جاسوسی» در کويت را رد می‌کند.

وزيران امور خارجه کشورهای همکاری خليج فارس، متشکل از کشورهای عربستان سعودی، کويت، قطر، بحرين، عمان و امارات متحده عربی در واکنش به مواضع ايران در نشست خود در رياض، پايتخت عربستان، بيانيه‌ای منتشر ساختند و در آن از «دخالت ايران در امور داخلی و توطئه‌چينی عليه امنيت ملی» به شدت انتقاد نمودند.