در شهر حمص سوريه چند هزار نفر بار ديگر به خيابان‌ها آمده و عليه حکومت اين کشور دست به تظاهرات زدند. تيراندازی‌هايی در اين شهر گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، بامداد امروز نيروهای امنيتی اين کشور گردهمايی مردم معترض در شهر حمص، واقع در مرکز سوريه را با توسل به زور پراکنده ساختند.
 

به گفته شاهدان عينی، پليس ابتدا با بلندگوهای خود با تجمع‌کنندگان ميدان «ساعت جديد» اين شهر سخن گفت و سپس نيروهای امنيتی وارد ميدان شده پيش از شليک گلوله به سوی مردم به پرتاب گاز اشک‌آور مبادرت ورزيدند.

يکی از فعالان شرکت‌کننده در تماس تلفنی گفت: «آن‌ها سپس به روی همه آتش گشودند. من کسانی را ديدم که روی زمين افتاده بودند. گلوله به پا و شکم برخی اصابت کرد.»

يک شاهد ديگر بدون آن‌که نام خود را فاش سازد اين خبرها را تأييد نمود. آن‌ها به دليل ترس از نيروهای امنيتی نام خود را اعلام نمی‌کنند.

وزير کشور سوريه: ما در برابر تروريست‌های مسلح اين گروه‌ها که درصدد متزلزل ساختن امنيت شهروندان و ارعاب آن‌ها هستند، مدارا نخواهيم کرد

حکومت سوريه محدوديت‌های بسياری برای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران خارجی ايجاد کرده است که امکان تهيه گزارش مستقيم از رويدادهای اين کشور را دشوار می‌سازد.

فعالان حقوق بشر گزارش داده‌اند از اين‌که در اين تيراندازی‌ها کسی نيز کشته يا زخمی شده، خبری منتشر نشده است.

شب گذشته يکی از مدافعان حقوق بشر خبر آغاز گردهمايی «پنج هزار نفری» در ميدان «ساعت جديد» شهر حمص را منتشر ساخت.

بر اساس اين گزارش شرکت‌کنندگان در اين گردهمايی با خود چادر و مواد غذايی آورده و اعلام کردند که «تا سرنگونی حکومت» در آن‌جا خواهند ماند.

آن‌ها با نمادين ساختن تحولات مصر، ميدان «ساعت جديد» را «ميدان تحرير» می‌ناميدند.

دانشجويان سوريه‌ای نيز روز گذشته بر روی فيس‌بوک اعلام کردند که از روز سه‌شنبه (امروز) به مدت سه روز در کلاس‌های درس حاضر نخواهند شد.

اين دانشجويان همچنين فاش ساختند که هفته گذشته نيروهای امنيتی در دانشگاه دمشق يک دانشجو را کشته‌اند.

از سوی ديگر روز گذشته وزير کشور سوريه در يک بيانيه مطبوعاتی نوشت: «ما با قدرت، امنيت و ثبات در تمامی کشور را با تعقيب تروريست‌ها و تحويل آنان به دادگاه تأمين می‌کنيم و به هر شکلی به قيام مسلحانه پايان خواهيم داد.»

اين بيانيه می‌افزايد: «رويدادها در برخی از مناطق، به‌ويژه در حمص و بانياس (در شمال غربی سوريه)، جايی که سربازان، نيروهای پليس و شهروندان کشته شدند و اموال عمومی و شخصی تخريب گرديد… نشان از قيام مسلحانه گروه‌های سَلفی می‌دهد.»

وزير کشور سوريه هشدار داد: «ما در برابر تروريست‌های مسلح اين گروه‌ها که درصدد متزلزل ساختن امنيت شهروندان و ارعاب آن‌ها هستند، مدارا نخواهيم کرد.»

سَلَفی‌ها بيشتر به مسلمانان تندرو اهل سنت می‌گويند که گرايش‌های گوناگونی دارند و به لحاظ سياسی در عربستان سعودی، عراق و افغانستان تغذيه می‌شوند. گروه‌های تندرويی چون القاعده را جزو اين گروه می‌دانند.

هم‌زمان با اين، روز گذشته تظاهرات‌های ديگری در شهرهای سوريه گزارش شد.
 

در درعا، نزديک به ۵۰۰ نفر دست به تظاهرات زده و خواهان آزادی بازداشت‌شدگان شده عليه حکومت تک‌حزبی حزب بعث شدند.

در نزديکی ادلب، در شمال غرب سوريه نيز ۱۵۰۰ نفر پس از تشييع پيکر يک تظاهرکننده در بانياس به خيابان‌ها آمدند. آن‌ها جاده به سوی شمال کشور را مسدود کرده و خواهان آزادی بازداشت‌شدگان شدند.

به گفته سازمان عفو بين‌الملل، از آغاز اعتراضات خيابانی در سوريه ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند. به گفته شاهدان عينی، روز يک‌شنبه گذشته در تلبيسه، واقع در منطقه حمص، دست‌کم چهار نفر به دست نيروهای امنيتی کشته شدند.

آمريکا بار ديگر روز گذشته بشار اسد را فراخواند تا «به خواسته‌های قانونی مردم خود پاسخ گويد.»