کلاوس یوهانیس، رئیس جمهوری رومانی با نخست‌وزیری سویل شایده مخالفت کرد. حزب سوسیال دموکرات که در انتخابات پارلمانی رومانی پیروز شده بود، سویل شایده را که یک زن مسلمان و از تبار تاتار است، برای تصدی پست نخست‌وزیری این کشور پیشنهاد داده بود.

سویل شایده
سویل شایده

یوهانیس در سخنانی کوتاه که شامگاه گذشته از تلویزیون رومانی پخش شد گفت: «من دلایل موافقان و مخالفان سویل شایده را بررسی کردم و تصمیم گرفتم که نامزدی ایشان را رد کنم.»

حزب سوسیال دموکرات رومانی در انتخاباتی که در اوایل دسامبر سال جاری برگزار شد، ۴۵ درصد آرا را به دست آورد و به این دلیل که به اکثریت آرا دست نیافته با حزب لیبرال که از ۵ درصد آرا برخوردار است ائتلاف کرد. احزاب ائتلافی رومانی از وقوع یک بحران سیاسی سخن می‌گویند.

انتظار می‌رود که سویل شایده به دادگاه قانون اساسی رومانی شکایت ببرد.

سویل شایده، ۵۲ سال دارد و یکی از اعضای بلندپایه حزب سوسیال دموکرات رومانی‌ست. پدر او از مهاجران ترک و از قوم تاتار بود، در رشته اقتصاد تحصیلاتش را به پایان رسانده و با یک بازرگان سوری که تا سال ۲۰۱۰ در سوریه زندگی می‌کرد و اکنون به رومانی پناه آورده، ازدواج کرده است. اگر او به نخست‌وزیری رومانی می‌رسید، نخستی زن مسلمانی بود که نخست‌وزیر یک کشور اروپایی می‌شد.

بیشتر بخوانید: