ارتش عراق اعلام کرد که عملیات بازپس‌گیری شهر آشوری‌نشین قرقوش (بغدیدا) در نزدیکی موصل را آغاز کرده است.

baghdida
عکس از آرشیو- مسیحیان آشوری قرقوش رانده شده در زمان اشغال این شهر توسط داعش

به گزارش خبرگزاری رویترز، عملیات بازپس‌گیری شهر قرقوش از بامداد شنبه ۲۲ اکتبر/ اول آبان آغاز شده است.

این شهر آشوری‌نشین که بیشتر جمعیت آن مسیحی هستند در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی موصل واقع است و در سال ۲۰۱۴ که به تصرف داعش درآمد تمام سکنه آن از شهر بیرون رانده شدند. این شهر از آن تاریخ خالی از سکنه و مقر تدارکات نظامی داعش است.

واحدهای نظامی ویژه عراق در اوایل هفته گذشته روستای آشوری‌نشین بارتلا در شمال قرقوش را بازپس گرفتند.

در عملیات «آزادسازی موصل» که از دوشنبه گذشته آغاز شده است ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا، واحدهای ویژه ارتش عراق که متشکل از نیروهای شیعه و سنی منطقه است و نیروهای پیشمرگه کرد شرکت دارند.

ارتش عراق در تلاش است که از سمت جنوب به موصل وارد شود که در این مسیر شهرها و روستاهای آشوری و کلدانی نشین قرار دارند. نیروهای پیشمرگه در حال پیشروی از جبهه شرقی و شمالی هستند.

موصل، آخرین پایگاه اصلی داعش در عراق به شمار می‌آید. موصل و شهرهای اطراف آن بر اساس ماده ۱۲۵ متمم قانون اساسی عراق می‌تواند از اتحاد ترکمن‌ها، ایزدی‌ها، آشوری‌ها و کلدانیان به عنوان ساکنان کهن این منطقه اعلام خودگردانی کند. این ماده قانون تاکنون اجرا نشده است.

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای داعش پس از آغاز عملیات موصل به سمت کرکوک حرکت کرده‌اند و در دو روز گذشته چندین عملیات انتحاری را در این شهر که در کنترل پیشمرگه‌های کرد است انجام داده‌اند.

مقامات عراق برای دومین روز متوالی منع رفت و آمد را در این شهر تمدید کردند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق شامگاه جمعه ۲۱ اکتبر فرمان اعزام نیروهای ویژه ارتش را به کرکوک برای یاری رساندن به نیروهای پیشمرگه صادر کرد.


بیشتر بخوانید: