«طلیعه تجدد در شعر فارسی»، اثر پژوهشی دکتر احمد کریمی حکاک مجوز گرفت و به‌زودی منتشر می‌شود.

به گزارش بخش ادبی و فرهنگی رادیو زمانه «طلیعه تجدد در شعر فارسی»، اثر پژوهشی دکتر احمد کریمی حکاک مجوز گرفت و به‌زودی منتشر می‌شود. این اثر پژوهشی را که از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اثار پژوهشی دکتر احمد کریمی حکاک به‌شمار می‌آید، دکتر مسعود جعفری ترجمه کرده و انتشارات مروارید در تهران آن را منتشر می‌کند.

«طلیعه تجدد در شعر فارسی» اثری است تحلیلی درباره شعر معاصر ایران و نخستین بار به زبان انگلیسی در آمریکا در چارچوب پژوهش‌های دانشگاهی دکتر احمد کریمی حکاک منتشر شد. سپس ترجمه‌ای از این اثر در سال ۱۳۸۴در ایران انتشار یافت و اکنون ویرایش تازه‌ای از این اثر پژوهشی توسط انتشارات مروارید در تهران در ۵۲۰ صفحه منتشر می‌شود.
 

در «طلیعه تجدد در شعر فارسی» دکتر کریمی حکاک بر مبنای منطق گفت‌و‌گویی میخائیل باختین، نظریه‌پرداز روسی و نظریه منطق درزمانی یوری لوتمان، به تحول شعر فارسی و نو شدن آن پرداخته است.
 

دکتر کریمی حکاک در گفت و گو با رادیو زمانه انگیزه‌ و هدف‌اش از پژوهش‌های ادبی معاصر را به این شکل توضیح داد: «امید من این است که ما از یکسو بتوانیم از راه ترجمه‌ی آثار، ادبیات فارسی را در اختیار جهانیان قرار بدهیم؛ و از سوی دیگر بیان‌های جدیدی که از نظریه‌پردازی ادبی مدام در حال شکل‌گیری است ـ با توجه به گونه‌های ادبی خاص زبان فارسی، مثلا غزل و قصیده و دیگر ژانرها ـ بتوانند نظریه‌های خودشان را جامع‌تر بکنند تا به چیزی که گوته به آن می‌گفت «Weltliteratur» یا «ادبیات جهان»، و یا «میراث ادبی جهان»، رفته رفته شکل بگیرد و به بشریت تقدیم بشود.»
 

دکتر احمد کریمی حکاک از نویسندگان و پژوهندگان ادبیات فارسی است. وی از دهه ۱۳۷۰تاکنون در ایالات متحده امریکا به سر می‌برد و تحقیقات خود را قلمرو زبان و ادبیات فارسی انتشار می‌دهد.
دکتر کریمی‌حکاک از پژوهشگران و اساتید ادب فارسی است که به ادبیات معاصر ایران پس از مشروطه نیز توجه دارد و پژوهش‌هایش بیشتر پیرامون شعر و داستان‌نویسی معاصر ایران است.
 

یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار وی «طلیعه تجدد در شعر فارسی» است که از سوی شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی هم نقد و معرفی شده است. کریمی حکاک در حوزه ادبیات تطبیقی، شعر و خوشنویسی و نوآوری در شعر فارسی ده‌ها مقاله و کتاب دارد. او بنیانگزار و مدیر فعلی مرکز فرهنگی مطالعات ایرانی «روشن» در دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه مریلند است و در این دانشگاه تدریس می‌کند.
 

در همین زمینه:

گفت و گو زمانه با احمد کریمی حکاک