رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که در پی کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ساختار نظامی این کشور تغییرات اساسی خواهد کرد و او شخصاً در رأس فرماندهی ستاد مشترک و سازمان اطلاعات ترکیه قرار خواهد گرفت.

Rajab-Tayeb-Erdogan2
عکس از آرشیو – در پی تغییرات جدید شخص اردوغان فرماندهی ستاد مشترک و سازمان اطلاعات ترکیه را بر عهده خواهد گرفت

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه، آنادولو، اردوغان شامگاه شنبه ۳۰ ژوئیه/ ۹ مرداد در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که تغییرات جدید در ساختار نظامی ترکیه شامل بخش‌هایی مانند ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی می‌شود.

در پی این تغییرات شخص اردوغان فرماندهی ستاد مشترک و سازمان اطلاعات ترکیه را بر عهده خواهد گرفت.

رئیس جمهوری ترکیه پس از اعلام این تغییرات گفت که پیش از به اجرا درآمدن آن‌ها با رهبران احزاب مخالف مشورت خواهد کرد.

پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه در ترکیه، اردوغان اعلام وضعیت اضطراری کرد. رئیس جمهوری ترکیه در وضعیت اضطراری اجازه تام دارد که دست به هر تغییری، ولو فراقانونی بزند. اما برای آن که این تغییرات قانونی شوند و پس از وضعیت اضطرار نیز قابلیت اجرایی داشته باشند، باید رأی مثبت دو سوم از نمایندگان مجلس را به دست آورد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین از تغییرات در نظام آموزشی ارتش خبر داد و گفت تمام مدارس نظامی از جمله دانشکده افسری ارتش تعطیل خواهند شد و به جای آن دانشکده دفاع ملی تأسیس خواهد شد.

به گفته این دانشکده متشکل از آکادمی‌های ارتش، نیروی هوایی و دریایی خواهد بود.

به علاوه مدرسه ژاندرمری نیز تأسیس خواهد شد و مسئولیت بیمارستان‌های ارتش نیز به وزارت بهداشت انتقال خواهد یافت.

در پی کودتای نافرجام ترکیه، اردوغان دست به تغییرات و «پاک سازی» در ارتش، دولت، سازمان اطلاعات و امنیت و موسسات وابسته زده است. بر پایه آمار غیر رسمی بیش از ۶۰ هزار نفر تاکنون به اتهام ارتباط با جنبش هزیمت به رهبری فتح الله گولن دستگیر یا از کار برکنار شدند.

مدارس، مؤسسات فرهنگی و سیاسی مرتبط با جنبش گولن نیز تعطیل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: