در تیرماه ۱۳۹۴ خبری منتشر شد که در آن محیط‌بانان منطقه حفاظت‌شده بیستون هشدار دادند که برخی از چشمه‌های این منطقه خشک شده‌اند. این خشکسالی مربوط به سال گذشته نیست؛ این چشمه‌ها سال‌هاست که نجوشیده‌اند.

با این حال، بارندگی‌های بهار ۱۳۹۵ در استان کرمانشاه موجب شده که آبشار تافه که در منطقه حفاظت‌شده بیستون قرار دارد پس از ۱۵ سال جاری شود.

جوشش چشمه از بالای صخره‌ای بلند این آبشار را در ۱۰ طبقه به وجود آورده است.
منطقه حفاظت شده بیستون به وسعت ۵۸ هزارو ۵۹۰ هکتار در جاده کرمانشاه به بیستون قرار دارد. بیستون از سال ۱۳۴۶ منطقه حفاظت‌شده اعلام شد.
بیشترین میزان بارندگی در فصل بهار تا پاییز اتفاق می‌افتد و معمولاً تابستان‌های خشک در منطقه بیستون حاکم است. در سال‌های اخیر خشکسالی مداوم موجب خشک شدن برخی از آبراه‌ها و چشمه‌ها در این منطقه شده است.
آب در بیستون، منطقه‌ای که از تنوع ژنتیکی بالایی برخوردار است، اهمیت ویژه‌ای دارد. حیات زیستی این منطقه، به‌عنوان یک ذخیره‌گاه ژنتیکی به آینده آب در این منطقه وابسته است.
گونه‌های گیاهی بیستون که بیشتر بر روی ارتفاعات صخره‌ای و به‌صورت جوامع درختچه‌ای و بوته‌ای به چشم می‌خورند، به دلیل خشکسالی‌های مداوم صدمه دیده‌اند.
ارتفاعات بیستون با داشتن پوشش علفی و بوته‌ای، شکاف‌ها و آب راهه‌ها، پناهگاه‌های خوبی برای گونه‌های جانوری نیز هستند.
میانگین بارندگی بیستون از ۵۰۰ میلی‌متر در سال که میانگین سال‌های ۱۳۷۰ بوده است به حدود ۳۰۰ میلی‌متر در سال رسیده است و متوسط حداکثر دما نیز به ۳۵ درجه افزایش یافته است.
غلامحسین کاظمی، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه، در تابستان ۱۳۹۴ و در پی خشک شدن چشمه‌های استان کرمانشاه استفاده بیش از حد از منابع آبی، حفر چاه‌های غیرمجاز، الگوی نادرست کشت و کشت محصولاتی با نیاز آبی فراوان را به‌عنوان عوامل انسانی معضل خشکسالی در این استان برشمرده بود.
از جمله این چاه‌های عمیق، چاه تنگه کنشت و چاه‌های غیرمجاز در استان کرمانشاه هستند که سطح آب‌های زیرزمینی را پایین برده‌اند.
به گفته کیاست امیریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه، در سال ۱۳۹۴ بارندگی در این استان بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است.
بحران بی‌‌آبی تنها به استان کرمانشاه محدود نمی‌شود. علاوه بر استان کرمانشاه، استان‌های ایلام، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین، ‌کرمان، یزد و ‌کهگیلویه و بویراحمد نیز با «تنش شدید آبی» مواجه هستند.
جاری شدن آب چشمه تافه این نوید را می‌دهد که مسیر کاست این چشمه‌ هنوز فعال است و احتمال مسدود شدن جریان انتقال آب از دل زمین بر اثر فعل و انفعالات زمین مطرح نیست.
بحران کمبود آب در استان کرمانشاه موجب شده که هم کشاورزان این استان آسیب‌های جدی ببینند و هم آب در شهرک‌های اطراف کرمانشاه مدام قطع شود.
به گفته وزیر نیرو، حمید چیت‌چیان، سال ۱۳۹۴در زمینه تأمین آب سال دشواری بود. سالی که در آن نه تنها تأمین آب آشامیدنی بلکه آب بخش کشاورزی نیز با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو بود.
با این حال به این بارش باران بهاری نمی‌توان امیدوار بود. باید دید میزان بارندگی در تابستان سال ۱۳۹۵ به چه صورت ادامه می‌یابد.