دفتر هانس دیتریش گنشر، وزیر امور خارجه پیشین آلمان اعلام کرد که او شب گذشته، پنج‌شنبه ۳۱ مارس / ۱۲ فروردین در سن ۸۹ سالگی بر اثر نارسایی قلبی درگذشت.

هانس دیتریش گنشر از ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۲ وزیر خارجه آلمان بود.
هانس دیتریش گنشر از ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۲ وزیر خارجه آلمان بود.

گنشر از ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۲ وزیر خارجه آلمان بود. تاکنون هیچ وزیر خارجه‌ای در آلمان به این مدت طولانی این سمت را برعهده نداشته است.

او همچنین از سال ۱۹۷۴ تا سال ۱۹۸۵ رهبر حزب دموکرات آزاد آلمان (FDP) بود.

هانس دیتریش گنشر در زمان صدراعظمی ویلی برانت، هلموت اشمیت و هلموت کُهل وزیر بود و چهار سال پس از ورودش به بوندستاگ، پارلمان آلمان، در سال ۱۹۶۵ وزیر کشور شد. او با حزب‌اش هم با حزب سوسیال دمکرات ائتلاف کرد و هم با حزب دمکرات مسیحی و اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن.

گنشر در سال ۱۹۲۷ در رایده‌بورگ، واقع در شرق آلمان به دنیا آمد و در سال ۱۹۵۲ زمانی که حقوق می‌خواند از آلمان شرقی به آلمان غربی مهاجرت کرد.

در دوران صدارت او تنش‌زدایی در روابط غرب و شرق مطرح شد و او از نخستین سیاستمداران غرب بود که اصلاحات میخائیل گورباچف در اتحاد شوروی سابق را به‌رسمیت شناخت.

یکی از مقاطع مهم زندگی سیاسی گنشر به‌عنوان وزیر امور خارجه آلمان، سخنرانی او در سال ۱۹۸۹ در سفارت آلمان در پراگ بود که به شهروندان آلمان شرقی اجازه ورود به آلمان غربی را داد.

به‌هنگام فروپاشی آلمان شرقی نیز گنشر تلاش کرد رابطه با اتحاد شوروی، آمریکا و کشورهای همسایه را حفظ کند تا مخالفت‌ها با تشکیل آلمان متحد را کاهش دهد.

او به‌همراه هلموت کهل به‌عنوان معماران آلمان متحد شناخته می‌شوند.

هانس دیتریش گنشر در سال ۱۹۹۲ داوطلبانه از مسئولیت وزارت امور خارجه کنار کشید اما تا سال ۱۹۹۸ عضو پارلمان آلمان باقی ماند.