شرکت هوایی متروجت (کاگالیماویا)، مالک هواپیمای روسی که در صحرای سینای مصر سقوط کرد، می‌گوید دلیل این سانحه هوایی «عاملی خارجی» بوده است.

Russian-Plane

به گزارش بی‌بی‌سی جهانی، الکساندر اسناگوفسکی، رئیس شرکت هوایی متروجت (کاگالیماویا) اعلام کرد که خدمه هواپیما و برج مراقبت پیامی در مورد نقص فنی هواپیما به هم نداده‌اند.

اسناگوفسکی افزود: «تنها دلیل منطقی برای سقوط هواپیما می‌تواند عامل خارجی باشد. »

سقوط هواپیمای مسافربری روسی ایرباس آ-۳۲۱ صبح شنبه ۳۱ اکتبر / ۹ آبان در منطقه «بئر بدا» صحرای سینا در مصر رخ داد. این هواپیما از شرم‌الشیخ به سوی سن‌پترزبورگ در حرکت بود و سرنشین‌های آن هفت خدمه و ۲۱۷ گردشگر روس بوده‌اند که همه کشته شدند.

سخنگوی شرکت هوایی متروجت نیز گفته است ایرباسِ سقوط‌کرده ۱۸ سال عمر داشته و صد در صد برای پرواز مناسب بوده است. او همچنین گفت خلبان هواپیما نیز ۱۲ هزار ساعت سابقه پرواز داشت.

در همین حال الکساندر نرادکو، رئیس سازمان حمل و نقل هوایی روسیه نیز اعلام کرد که این هواپیما پیش از سقوط در ارتفاع بالا تکه‌پاره شده بود.

خبرگزاری فرانسه در روز حادثه گفته بود خلبان هواپیما کمی پس از پرواز از مشکل تکنیکی خبر داده و ارتباط هواپیما ۲۳ دقیقه پس از کنده شدن از زمین، هنگامی که در اوج ۳۰ هزار پایی (۹هزار و ۱۴۴ متری) قرار داشت، با برج مراقبت قطع شده است.

پس از آن، شاخه مصری گروه «دولت اسلامی» (داعش) در یک پیام توئیتری مسئولیت سقوط هواپیما را بر عهده گرفت. داعش گفت این اقدام در تلافی «مرگ ده‌ها نفر به دلیل بمباران‌های روزانه» روسیه در سوریه صورت گرفته است.

با این حال روسیه سرنگونی هواپیما به دست نیروهای داعش را رد کرد و گفت نقص فنی عامل سقوط هواپیما بود.

بیشتر بخوانید: داعش مسئولیت سقوط هواپیمای مسافربری روسی را برعهده گرفت؛ روسیه این ادعا را تأیید نکرد

روز دوشنبه دوم نوامبر / ۱۱ آبان پیکرهای ۱۴۰ تن از قربانیان این سانحه هوایی به سن‌پترزبورگ منتقل شد. در میان کشته‌شدگان ۲۵ کودک نیز بوده‌اند.