به تازگی «انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده» با کمک صندوق کودکان ملل متحد  (یونیسف)٬ شرایط تحصیل ۷۰۰ دانش‌آموز افغانستانی بدون شناسنامه را در ایران فراهم کرده است.  دانش‌آموزان در دو مدرسه دخترانه و پسرانه، در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل شده‌اند. این مدرسه‌ها که در منطقه شورآباد تهران واقع شده است، تنها امکان تحصیل دو درصد از دانش‌آموزان اتباع خارجی بازمانده از تحصیل را فراهم کرده است.
اواخر ارديبهشت‌ماه سال جاری آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران طی دستوری اعلام کرد هيچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرانی که به‌صورت غيرقانونی و بی‌مدرک در ايران حضور دارند، نبايد از تحصيل باز بمانند و همه آن‌ها بايد در مدارس ايرانی ثبت‌نام شوند. دستوری که اگر چه دیر صادر شد، اما می‌تواند تحولی بزرگ را برای مهاجران افغانستانی در ایران به همراه داشته باشد.

عکس: عادل پازیار / ایرنا

سال تحصیلی ۹۴-۹۵ شروعی تازه برای تعدادی از کودکان جا مانده از تحصیل افغان در ایران بود
درخواست پرداخت شهريه از خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان هم از ديگر مشکلاتی بود که تاکنون بر سر راه تحصيل اين کودکان وجود داشت.
به گفته مقام ایرانی، ۳۲۰ هزار دانش‌آموز و ۱۳ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی افغان در ایران حضور دارند
کودکان تبعه افغانستان که شمار قابل توجهی از آنها در ایران به دنیا آمده‌ و بزرگ شده‌اند شانس بسیار اندکی برای دریافت شناسنامه یا کارت اقامت قانونی در ایران دارند
وزیر آموزش و پروش در آستانه سال تحصیلی جدید اعلام کرده بود٬تنها ۴۸ هزار کودک افغان فاقد مدرک در مدارس کل ایران ثبت‌نام شده‌‌اند
تحصیل در این مدرسه رایگان است
تاکنون برای تحصيل کودکان مهاجر قانونی افغان در مدارس ايرانی منعی وجود نداشت اما اين دانش‌آموزان هم با مشکلاتی مواجه بودند.
گفته میشود ۸۰ درصد دانش‌آموزان خارجی در ايران تبعه افغانستان هستند
طبق برآوردهاي موجود بين ١٥٠ تا ٢٥٠ هزار كودك افغانستاني در ايران زندگي مي كنند
این مدرسه در منطقه شورآباد تهران واقع شده است