موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد که اگر ایران توافق هسته‌ای را زیر پا بگذارد گزینه حمله هوایی به این کشور برای اسرائیل محفوظ خواهد بود.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل
موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل

موشه یعلون در گفت‌وگو با نشریه آلمانی اشپیگل گفت: «ما تحت هیچ شرایطی ایرانِ با سلاح هسته‌ای را تحمل نخواهیم کرد.»

یعلون از توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ انتقاد کرد و آن را «اشتباه تاریخی» خواند.

وزیر دفاع اسرائیل افزود: «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران به هر شکلی باید متوقف شود. ما ترجیح می‌دهیم که با تحریم به این هدف دست یابیم. اما در پایان، اسرائیل باید قادر به دفاع از خود باشد.»

یعلون تأکید کرد که اگر ایران توافقنامه را رعایت نکرد اسرائیل باید به حمله هوایی فکر کند.

او در برابر این سئوال که آیا پس از توافق هسته‌ای اخیر ایران و شش کشور قدرتمند جهان حمله به دانشمندان هسته‌ای این کشور و خرابکاری در شبکه کامپیوتری آن صورت خواهد گرفت، گفت: «ما باید آماده باشیم تا از خود دفاع کنیم. من مسئول زندگی دانشمندان هسته‌ای ایران نیستم.»

بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ میلادی پنج دانشمند هسته‌ای ایران کشته شدند. جمهوری اسلامی، اسرائیل و آمریکا را مسئول قتل این دانشمندان می‌داند. همچنین در سال‌های گذشته حملات کامپیوتری به برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفت که ایران در پشت این حملات نیز اسرائیل و آمریکا را می‌بیند.

دولت اسرائیل از زمان توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵، شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان، بارها مخالفت خود را با آن اعلام کرده است.