سرهنگ احمد دادستانی، فرمانده دريابانی هرمزگان اعلام کرد که خط لوله پنج کيلومتری انتقال سوخت قاچاق در شهرستان ميناب کشف شد.

در يک سال گذشته ۲۱ کيلومتر لوله‌گذاری کشف شد که به‌طور عمده در شهرستان سيريک واقع در ۱۷۵ کيلومتری شرق استان هرمزگان بوده است.
در يک سال گذشته ۲۱ کيلومتر لوله‌گذاری کشف شد که به‌طور عمده در شهرستان سيريک واقع در ۱۷۵ کيلومتری شرق استان هرمزگان بوده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، احمد دادستانی روز چهارشنبه ۲۰ خرداد گفت اين خط لوله توسط قاچاقچيان در زير ماسه‌ها و آب دريا پنهان شده بود و در نزديکی روستای زيارت شهرستان ميناب کشف شد.

به‌گفته فرمانده دريابانی هرمزگان قاچاقچيان با استفاده از اين خط سوخت را از ساحل به شناورهای متخلف منتقل می‌کردند.

قاچاق سوخت از طریق لوله‌گذاری پنهانی تا دریا روش متداولی در هرمزگان است. در يک سال گذشته ۲۱ کيلومتر لوله‌گذاری کشف شد که به‌طور عمده در شهرستان سيريک واقع در ۱۷۵ کيلومتری شرق استان هرمزگان بوده است.

سال گذشته بيش از ۳۳ ميليون ليتر سوخت قاچاق در هرمزگان کشف شد که در مقايسه با سال پیش از آن، بيش از ۲۱ درصد افزايش داشته است.

همچنین سال گذشته بيش از ۷۰ ميليون ليتر قاچاق سوخت در سطح ایران کشف شد که ۴۱ درصد از آن در هرمزگان بود.

پیش از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها قاچاق سوخت به دلیل یارانه دولت سال‌ها تجارت سودآوری در مرزهای غربی و شرقی ایران بود اما از تیرماه ۱۳۸۶ که دولت ایران بنزین را سهمیه‌بندی کرد و یارانه سوخت را کاهش داد این تجارت از رونق افتاد. از اواخر تابستان سال ۱۳۹۱ که بر اثر ‌تحریم‌ها ارزش ریال به‌شدت کاهش یافت قاچاق سوخت بار دیگر سودآور شد.

با این حال در فروردين‌ماه سال جاری محمدعلی اسفنانی، عضو کميسيون حقوقی و قضايی مجلس ایران «نبود حسن اجرا و نظارت کافی» را دليل اصلی افزايش قاچاق سوخت در کشور دانست و گفت «هيچ کمبود قانونی وجود ندارد».