در پی فشارهای اخیر به وزارت ارشاد در پیوند با تک‌خوانی زنان، وزارت ارشاد در جشنواره موسیقی فجر اجرای یک گروه را که دو خواننده مرد و دو خواننده زن داشت تغییر داد و یکی از خوانندگان زن را کنار گذاشت.

مديرکل دفتر موسيقی وزارت ارشاد: در دولت قبل هم‌خوانی‌هایی دیده شده که نسبت صدای خواننده‌ زن به خواننده مرد، ۸۰ به ۲۰ بود.
مديرکل دفتر موسيقی وزارت ارشاد: در دولت قبل هم‌خوانی‌هایی دیده شده که نسبت صدای خواننده‌ زن به خواننده مرد، ۸۰ به ۲۰ بود.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گروه موسيقی «خنيا» که قرار بود، ۲۴ بهمن‌ماه در شب نخست جشنواره‌ موسيقی فجر روی صحنه برود، کنسرتش را بدون هم‌خوانی پری ملکی، یکی از خوانندگان گروه برگزار کرد.

پيروز ارجمند، مديرکل دفتر موسيقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اين‌باره گفت: «گروه موسيقی “خنيا” دو هم‌خوان زن و دو هم‌خوان مرد دارد و شکل فعاليت‌شان نيز هيچ مشکلی ندارد، اما با مشورتی که در شب اجرا داشتيم، به اين نتيجه رسيديم که اجرا اين‌گونه روی صحنه برود.»

او افزود که اين موضوع «با توافق گروه» انجام شده است.

در هفته‌های اخیر برخی مراجع دینی شیعه، گروه‌های فشار و سایت‌های اصولگرایانِ مخالف دولت در پیوند با تک‌خوانی زنان فشارهایی را به وزارت ارشاد وارد کردند. با این‌که وزیر ارشاد و مسئولان این وزارتخانه بارها این موضوع را تکذیب کرده و حتی رسانه‌هایی که در این‌باره مطالبی منتشر کردند را به برخورد قانونی تهدید کرده بودند، اما به‌نظر می‌رسد همچون فشارهای دیگری که در زمینه‌هایی نمایش فیلم‌ها و انتشار کتاب‌ها به وزارت ارشاد وارد شد، این وزارتخانه شیوه عقب‌نشینی را پیشه کرده است.

بیشتر بخوانید: وزیر ارشاد درباره تک‌خوانی زنان: رسانه‌ها خبرهای دروغ منتشر می‌کنند

مديرکل دفتر موسيقی وزارت ارشاد با بیان این‌که ارتباطش را با مراجع دینی حفظ کرده و موضوع تک‌خوانی زنان دغدغه او نیز هست، درباره انتشار آلبوم «تو را ای کهن بوم دوستت دارم» با هم‌خوانی محسن کرامتی و نوشین طافی و اعتراضات به آن، گفت: «درباره‌ آن اثر بايد بگويم که هنگام انتشارش، شش بار اصلاحيه به آن خورد تا جايی که روشنايی و شفافی صدای خواننده‌ زن، از او گرفته شد و ما حتی از استاندارد موجود هم بيشتر درباره‌ اين آلبوم سخت‌گيری کرديم.»

پيروز ارجمند افزود: «حساسيت‌های ما درباره‌ آن آلبوم به حدی بود که ناشر چندبار اعتراض کرد و حتی تعدادی از موسيقی‌دان‌ها معتقد بودند که ما استاندارد را هم بيشتر رعايت کرديم.»

بیشتر بخوانید: اعتراض دو مرجع تقلید شیعه به انتشار یک آلبوم موسیقی

مديرکل دفتر موسيقی وزارت ارشاد برای خاموش کردن صدای منتقدان اصولگرای این وزارتخانه که گروهی از آن‌ها از حامیان دولت‌ محمود احمدی‌نژاد هستند مشکل خوانندگی زنان را به دولت قبل بازگرداند و گفت: «ما در اين مدت، کارهايی را که در دولت قبل با عنوان هم‌خوانی منتشر شده، بار ديگر کارشناسی کرديم و متوجه شديم که در آن زمان، در برخی آثار صدای خواننده‌ زن حتی بالاتر از صدای مردان بوده است و می‌توانم بگويم در آن آثار، نسبت صدای خواننده‌ زن به خواننده مرد، ۸۰ به ۲۰ بوده است.»

اختلاف بر سر تک‌خوانی زنان میان مسئولان حکومتی همچنان ادامه دارد. اما آن‌چه در این میان روشن است، آن است که این اختلاف نه اختلاف میان مخالفان و موافقان تک‌خوانی به‌عنوان حق طبیعی زنان، که یک اختلاف سیاسی است. هیچ یک از مسئولان جمهوری اسلامی تاکنون از حق طبیعی تک‌خوانی زنان دفاع نکرده است.