الکساندر زاخارشنکو از رهبران جدايی‌طلبان شهر «دونتسک» که اکنون در محاصره نیروهای دولتی اوکراین است، برای جلوگیری «از فاجعه انسانی» پیشنهاد آتش‌بس داد.

ukrain
یکی از فرماندهان شورشیان گفته آماده‌اند که به جنگ پايان دهند تا از گسترش تبعات فاجعه‌بار انسانی آن جلوگيری شود

به گزارش شبکه بین‌اللمللی بی بی سی، اين پيشنهاد توسط الکساندر زاخارشنکو پس از آن که ارتش اکراين با تصرف يک شهر اصلی ديگر در شرق، دونتسک را که بزرگترين شهر اين منطقه است به محاصره خود درآورد، ارائه شد. دولت اکراين هنوز در مورد اين درخواست اظهار نظری نکرده است.

روسيه نيز يک روز پس از درخواست اين آتش‌بس، پيشنهاد خود برای ارسال کمک‌های بشردوستانه را تکرار کرد. کشورهای غربی، جمعه ۸ اوت هشدار داده بودند که نبايد طرح‌های انسان‌دوستانه روسيه پوششی برای ارسال نيروهای نظامی به دونتسک شود.

زاخارشنکو بعد از اعلام پيشنهاد آتش‌بس طی بيانيه‌ای در وب‌سايت شورشيان گفته بود: «ما آماده‌ايم که به جنگ پايان دهيم تا از گسترش تبعات فاجعه‌بار انسانی آن جلوگيری کنيم.»

روسيه نيز که متهم به پشتيبانی از نيروهای جدايی‌طلب است درخواست کرده است که «عملياتی فوری برای جلوگيری از يک بحران انسانی» صورت بگيرد.  اين درخواست طی مکالمه تلفنی سرگئی لاوروف وزير امور خارجه روسيه با همتای آمريکايی‌اش، جان کری مطرح شد.

An armed pro-Russian separatist stands in front of damaged buildings following what locals say was shelling by Ukrainian forces in Donetsk
روسيه نيز يک روز پس از درخواست اين آتش‌بس، پيشنهاد خود برای ارسال کمک‌های بشردوستانه را تکرار کرد

ظاهراً جان کری در پاسخ به اين درخواست گفته است که اين اقدامات پيشاپيش از جانب دولت اکراين صورت پذيرفته است.

در اين ميان، خبرهای رسيده از شهر لوهانسک، دومين شهر مهم شورشيان حکایت از آن دارد که شرايط زندگی در این شهر «دهشت‌بار» است. شورای شهر لوهانسک بر روی وبسايت خود به زبان روسی نوشت که در روز شنبه شهر لوهانسک با ۴۲۵ هزار شهروند برای يک هفته فاقد برق بوده است. هنوز بخش‌هايی از شهر بمباران می‌شوند و بيشتر مغازه‌ها تعطیل اند.

دولت اوکراين هنوز پیرامون گزارش‌های شورشيان از شرق نظری نداده و تنها گفته است در درگيری‌های روز جمعه ۱۳ سرباز و يک شهروند کشته شده‌اند.

جدایی‌طلبان در ماه آوريل با تصرف ساختمان‌های دولتی شهرهای مناطقی از شرق اوکراين خواستار استقلال شدند. اما با انتخاب پترو پروشنکو به عنوان رييس‌جمهور در ماه ژوئن دولت اوکراين عملياتی را برای بازپس‌گيری اين مناطق از دست شورشيان آغاز کرد.