حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران، در صفحه توئیتر خود از پیگیری برای تاسیس یک مرکز ملی مبارزه با خشونت و افراطی‌گری خبر داده است.

Abutalebi
حمید ابوطالبی

او پیش از این نوشته بود که ایران بعد از اجلاس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا، «سیکا»، رهبری مبارزه با تروریسم، خشونت و افراطی‌گری را بر عهده می‌گیرد.

ابوطالبی تاسیس چنین مرکزی را گام نخست ایران در رهبری مبارزه با افراطی‌گری در ‌آسیا و جهان دانسته است.

وظیفه این مرکز به تاکید ابوطالبی، شناسایی و تبیین و ترویج ابعاد تئوریک این مبارزه نزد ادیان خواهد بود: «برای اقدامات دیپلماتیک مبارزه با خشونت و افراطی‌گری و اجرای قطعنامه پیشنهادی رئیس جمهور برنامه دهد و آن را پیگیری کند.»

قطعنامه پیشنهادی ایران با موضوع «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» در ماه دسامبر ۲۰۱۳ در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

این ایده از سوی حسن روحانی در جریان سخنرانی در سازمان ملل در ماه سپتامبر ارائه شده بود و اولین طرح جمهوری اسلامی پس از هشت سال کار دولت احمدی‌نژاد بود که مورد توجه جامعه ملل قرار گرفت.

حمید ابوطالبی در توئیتر خود نوشته که کمک به تشکیل سازمان‌‌های مردم‌نهاد برای مبارزه با خشونت و افراطی‌گری در آسیا و جهان، از دیگر وظایف این مرکز خواهد بود.

در اجلاس سیکا، قطعنامه‌ای با همین مضمون ثبت شده است. ابوطالبی از جمله همراهان روحانی در این اجلاس بود.

در این اجلاس از موضوع تروریسم، به عنوان بزرگ‌ترین چالش‌ صلح و ثبات در منطقه نام برده شد.

رسانه‌های ایرانی در زمان برگزاری این اجلاس نیز از تکاپوی هیأت ایرانی برای سردمداری طرح «مبارزه با تروریسم و خشونت در آسیا» نوشته بودند.

حمید ابوطالبی در حالی پیشنهاد تاسیس مرکز ملی مبارزه با افراطی‌گری را پیگیری می‌کند که خود به دلیل مشارکت در اشغال سفارت ‌آمریکا در تهران، از تصدی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل باز مانده و از سوی دولت آمریکا روادید نگرفته است.