چهارمین دوره از انتخابات مجلس اقلیم کردستان عراق، امروز شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ آغاز شد.

در اين دوره از انتخابات، دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مردم منطقه، ۱۱۱ نماینده مجلس را انتخاب می‌کنند. مرحله اول این انتخابات، روز گذشته در سه استان دهوک، سلیمانیه اربیل پایان یافت.

تقریباْ تمامی جریان‌های سیاسی حاضر در منطقه، در این دور از انتخابات شرکت کرده‌اند. با این حال، انتظار می‌رود که سه جریان: حزب دموکرات کردستان عراق به  رهبری مسعود بارزانی، حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به رهبری جلال طالبانی و جنبش گوران یا تغییر، به رهبری نوشیروان مصطفی، از شانس بیشتری برای پیروزی برخوردار باشند.

جلال طالبانی رئیس جمهور عراق و رهبر اتحادیه میهنی به دلیل بیماری در این انتخابات حضور ندارد. در میان نیروهای اسلامی هم، حزب اتحاد اسلامی کردستان عراق و حزب جماعت اسلامی کردستان نامزدهایی را در این انتخابات دارند.

در ۲۱ سال گذشته، دو حزب اصلی اقلیم کردستان، یعنی اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان، معمولاْ زمام امور را در این منطقه در دست داشته‌اند.

جنبش تغییر که خود را مدافع آزادی و دمکراسی می‌داند، در تلاش است تا از تسلط سنتی این دو حزب در منطقه بکاهد. در دوره پیشین انتخابات، جنبش تغییر توانسته بود ۲۵ کرسی از ۱۱۱ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد.