سوئیس، رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل از برگزاری نشست ویژه این شورا در ارتباط با حملات هوایی اخیر اسرائیل به ایران خبر داد و اعلام کرد که درخواست این نشست را ایران ارائه داده و روسیه، چین و الجزایر، نماینده کشورهای عربی در این شورا از آن حمایت کرده‌اند.

این نشست ساعت ۱۵ به وقت نیویورک (۱۹ به وقت گرینویچ) برگزار می‌شود.

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح دوشنبه نشست شورای امنیت سازمان ملل را «مهم» خواند و گفت: «شورای امنیت باید موضع قاطع و محکمی داشته باشد».

روز گذشته، یکشنبه ۶ آبان / ۲۷ اکتبر وزارت خارجه ایران اعلام کرد که عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و سوئیس به‌عنوان رئیس شورای امنیت، خواستار تشکیل جلسه فوری این شورا در محکومیت «تجاوز» اسرائیل شد.

Ad placeholder

عراقچی در نامه خود نوشت:

جمهوری اسلامی ایران براساس اصول مندرج در منشور ملل متحد و در چارچوب حقوق بین‌الملل حق ذاتی کشورمان برای پاسخ به این تجاوز جنایتکارانه را محفوظ می‌داند.

در همین حال حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران دوشنبه ۷ آبان در پیامی نسبت به «پیامدهای تلخ» حمله اسرائیل هشدار داد.

سلامی با بیان این‌که اسرائیل با این حملات «در رسیدن به اهداف شوم خود ناکام مانده است»، آن را «اشتباه محاسباتی» اسرائیل خواند و این کشور را به «پیامدهای تلخ و غیرقابل تصور» تهدید کرد.

مسعود پزشکیان، رئیس‌ جمهوری ایران نیز در جلسه عصر یکشنبه هیئت وزیران گفت «هیچ‌گاه در برابر هیچ متجاوزی کوتاه نمی‌آیند».

پزشکیان با تأکید بر حق پاسخ‌گویی ایران در برابر حملات اسرائیل گفت:

ما طالب جنگ نیستیم، اما از حقوق ملت و کشورمان دفاع خواهیم کرد؛ ما پاسخ‌ مناسبی به تجاوز‌ رژیم صهیونیستی (اسرائیل) خواهیم داد.

پیش از این، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل حمله بامداد شنبه ۵ آبان / ۲۶ اکتیر به ایران را «دقیق و قدرتمند» توصیف کرد و مدعی شده بود که این حملات به تمام اهداف تعیین‌شده رسیده است. نتانیاهو گفت که در این حمله به توانایی‌های دفاعی ایران و قابلیت این کشور برای تولید موشک‌هایی که به طرف ما نشانه‌گیری می‌شوند، ضربه زده شده است.

ایران تاکنون بدون ارائه جزئیات، کشته شدن چهار نظامی خود را تأیید کرده و گفته است که به برخی از تأسیسات نظامی آسیب وارد شده است. ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران روز دوشنبه نوشت در پی حملات اسرائیل در بامداد شنبه یک شهروند غیرنظامی به نام الهوردی رحیم‌پور نیز کشته شده است. علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی صبح یکشنبه ششم آبان گفت که نباید این حمله بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی شود.

در همین حال، باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق روز دوشنبه ۷ آبان / ۲۸ اکتبر اعلام کرد که این کشور به‌طور رسمی یادداشت اعتراضی به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت مبنی بر محکومیت نقض آشکار حریم هوایی و حاکمیت عراق توسط اسرائیل و استفاده از حریم هوایی این کشور برای حمله به ایران در روز ۲۶ اکتبر را تحویل داده است.

براساس بیانیه نخست‌وزیری عراق، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق نیز به وزارت خارجه عراق دستور داده با ایالات متحده آمریکا در مورد نقض هوایی اسرائیل رایزنی کند.

افزایش شمار کشته‌ها در لبنان

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که در حمله صبح دوشنبه ۷ آبان / ۲۸ اکتبر اسرائیل به مرکز شهر ساحلی صور در جنوب لبنان پنج نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند.

یک عکاس خبرگزاری فرانسه در محل انفجار مشاهده کرد که یک ساختمان مسکونی به‌طور کامل فروریخت. بنا به این گزارش، امدادگران در حال تخلیه مردی بر روی برانکارد بودند، در حالی که دیگران در آوارهای به‌ جا مانده که هنوز از آن‌ها خاک و دود برمی‌خاست، به دنبال نجات جان به در برده‌ها بودند.

به‌گفته وزارت بهداشت لبنان روز یکشنبه نیز در حملات اسرائیل به سه منطقه از جنوب لبنان دست‌کم ۲۱ نفر کشته شدند.

بر اساس این گزارش در حملات اسرائیل به حارث الساعده ۹ نفر کشته و ۳۸ نفر مجروح شدند. در عین لعل حداقل ۷ نفر کشته و در برج الشمالی نیز ۵ نفر کشته شدند.

ارتش اسرائیل می‌گوید بیش از یک ماه است که پایگاه‌ها و تأسیسات نظامی حزب‌الله را بمباران می‌کند.

یکشنبه شب بار دیگر اسرائیلی‌ها در مقابل وزارت دفاع در تل آویو دست به تظاهرات اعتراضی زدند و خواستار آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های حماس شدند.

 چند ساعت قبل از آن اسرائیل به مدرسه‌ای که به اردوگاه آوارگان در غزه تبدیل شده بود حمله کرد و ۹ نفر را گشت.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر روز یکشنبه در قاهره گفت:

مصر در چند روز گذشته تلاش کرده است تا ابتکاری را با هدف تغییر وضعیت و توقف آتش به مدت دو روز آغاز کند تا چهار اسیر اسرائیلی با اسیران فلسطینی مبادله شوند.

او شمار اسیران فلسطینی را اعلام نکرد.

السیسی افزود سپس در مدت ۱۰ روز مذاکراتی برای تکمیل تدابیر در نوار غزه انجام می‌شود تا منجر به آتش‌بس کامل شود.

برخی از رسانه‌های اسرائیلی گفته‌اند که دولت این کشور این طرح السیسی را نمی‌پذیرد.