مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، چهارشنبه ۶ اردیبهشت در نشست خبری خود از احتمال آزادی اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در اتریش خبر داد.

ستایشی در پاسخ به پرسشی مبنی براین‌که به‌تازگی دولت بلژیک درخواست آزادی اولیویه واندکاستیل، امدادگر بلژیکی را مطرح کرده آیا مسئله تبادل او با اسدالله اسدی که در بلژیک زندانی است وجود دارد؟ گفت:

براساس گزارش‌های اخیر تفاهم‌نامه تبادل زندانیان میان ایران و بلژیک منعقد و نهایی و اسناد نیز تبادل شد. براین اساس می‌توانند هر دو طرف نسبت به این موضوع اقدام کنند.

سخنگوی قوه قضائیه این خبر را «خبر روز» خواند و افزود: «طرف مقابل درخواست داده بود و ما هم این تقاضا را مطرح کردیم و به‌زودی طبق وعده‌ای که پیش از این داده بودیم، این تبادل انجام خواهد شد.»

مسعود ستایشی همچنین به حمید نوری (عباسی)، از عاملان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ که در سوئد زندانی است نیز اشاره کرد و گفت:

همان‌ قولی که داده بودیم اسدالله اسدی آزاد خواهد شد، انشاالله برادرمان حمید نوری هم از این گرفتاری نجات پیدا بکند و به کشور خود برگردد. امیدواریم در ایام آتی این‌ها محقق شود.

اسدالله اسدی به جرم برنامه‌ریزی برای اقدام تروریستی در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه، تیرماه ۱۳۹۷ در آلمان بازداشت و به بلژیک منتقل شد و در دادگاه این کشور به ۲۰ سال زندان محکوم گردید.

پارلمان بلژیک ژوئیه ۲۰۲۲، به‌رغم انتقادهای گسترده، توافق برای مبادله زندانیان دو کشور را تصویب کرد. اما مخالفان در همان ماه توانستند از یک دادگاه بلژیکی حکم ممنوعیت موقت استرداد اسدالله اسدی را دریافت کنند.

با این حال دادگاه قانون اساسی بلژیک مارس ۲۰۲۳ (اسفند سال گذشته) درخواست لغو معاهده انتقال زندانیان میان دولت‌های ایران و بلژیک را رد و راه را برای بازگرداندن احتمالی اسدالله اسدی به ایران باز کرد.

حاجا لهبیب، وزیر امور خارجه بلژیک ۲۹ فروردین / ۱۸ آوریل از ایران درخواست کرد که اولیویه واندکاستیل را که از فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) در ایران در زندان به‌سر می‌برد، بر اساس توافق‌نامه انتقال محکومان که به‌گفته او «اکنون قابل اجراست»، به کشورش بازگرداند.

واندکاستیل، مدیر سابق «مؤسسه خیریه امداد بین‌الملل» به ۴۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق در ایران محکوم شده است که براساس قوانین ایران ۱۲,۵ سال از این حبس قابل اجراست. قوه قضائیه جمهوری اسلامی سال گذشته او را به «جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی بیگانه، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی، قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار، و پول‌شویی» متهم کرد.

توافق‌نامه انتقال محکومان در ماه مارس ۲۰۲۲ و بلافاصله پس از دستگیری اولیویه واندکاستیل میان بروکسل و تهران امضا شد و اعتراض مخالفان حکومت ایران را برانگیخت. مخالفان این پیمان را گامی برای عفو احتمالی اسدالله اسدی می‌دانند.

Ad placeholder

Ad placeholder