۱۳۸ کشور و سازمان بين‌المللی در نشست “دوستان مردم سوريه” اعلام کردند ائتلاف مخالفان دولت سوريه را به‌عنوان “تنها نماينده مشروع مردم” این کشور به رسميت می‌شناسند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اين نشست بين‌المللی چهارشنبه ۲۲ آذر در مراکش برگزار شد.

سعدالدين العثمانی، وزير خارجه مراکش پس از پايان اين نشست گفت: “امروز ائتلاف مخالفان به‌عنوان تنها نماينده مردم سوريه به رسميت شناخته شد.”

پيش از اين نيز آمريکا، ترکيه، فرانسه، بريتانيا و اتحاديه اروپا ائتلاف مخالفان دولت سوريه را به‌ رسميت شناخته بودند.

کشورهای شرکت‌کننده در اين نشست در بيانيه‌ای در مورد احتمال استفاده دولت سوريه از سلاح‌های شيميايی هشدار دادند و گفتند استفاده از اين سلاح‌ها، پاسخ جدی جامعه جهانی را به دنبال خواهد داشت.

کشورها و سازمان‌های بين‌المللی حاضر در نشست “دوستان مردم سوريه” در بيانيه خود از ائتلاف مخالفان دولت سوريه خواسته‌اند، “دولت موقت انتقالی را سريع‌تر تشکيل دهد”

هفته گذشته نيز باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا به سوريه در مورد استفاده احتمالی از اين سلاح‌ها هشدار داده بود.

با اين حال دولت سوريه اعلام کرده است از سلاح‌های شيميايی عليه مردمش استفاده نخواهد کرد.

کشورها و سازمان‌های بين‌المللی حاضر در نشست “دوستان مردم سوريه” در بخش ديگری از اين بيانيه از استقرار موشک‌های پاتريوت در ترکيه پشتيبانی کردند.

ناتو به دنبال ابراز نگرانی شديد در مورد احتمال استفاده سوريه از سلاح‌های شيميايی با ارسال موشک‌های پاتريوت به ترکيه به‌منظور دفاع در برابر حمله احتمالی دمشق موافقت کرده‌ است.

اين بيانيه می افزايد ائتلاف مخالفان دولت سوريه، “دولت موقت انتقالی را سريع‌تر تشکيل دهد.”

شورای مخالفان موسوم به “ائتلاف ملی نيروهای مخالف و انقلاب سوريه” و رهبر منتخب آن، معاذ الخطيب، قرار است مقدمات تشکيل شورای دولت انتقالی را  فراهم کند و  يک شورای نظامی تشکيل دهد تا از اين طريق بتواند گروه‌های مختلف نظامی را به يکديگر نزديک‌تر کند.

جنگ در سوريه به‌طور عمده بين شورشيان مسلمان و سنی‌مذهب در مقابل طرفداران بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه است که از فرقه علوی است. اين خشونت‌ها از مارس ۲۰۱۱ (اسفند ۱۳۸۹) آغاز شده و با وجود تلاش‌ها برای آتش‌بس بين نيروهای درگير٬ همچنان ادامه دارد.

مخالفان حکومت سوريه می‌گويند شمار قربانيان خشونت‌ها در اين کشور از ۳۷ هزار نفر فراتر رفته است.