پريشتينا، پايتخت جمهوری کوسوو از چهارم اکتبر (۱۳ مهر) به مدت سه روز ميزبان اجلاس بين‌المللی زنان است.

به گزارش رسانه‌های انگليسی‌زبان کوسوو، اين نخستين اجلاس در نوع خود است که در منطقه شبه‌جزيره بالکان برگزار می‌شود و موضوعاتی چون نقش زنان در جامعه، قدرت اقتصادی زنان، امنيت زنان و موانع موجود در قانون اساسی کشورها بر سر مشارکت سياسی زنان را دربرمی‌گيرد.

شرکت‌کنندگان در این اجلاس به بررسی موقعیت کنونی زنان در بالکان، جنوب شرقی اروپا و در سطح جهانی و  به شناسایی و ارزیابی چالش‌ها و فرصت‌های مشترک برای توانمندسازی و افزایش حقوق زنان در سطح جهانی می‌پردازد.

در اين اجلاس که عنوان “مشارکت برای تغيير: قدرتمند ساختن زنان” را بر خود دارد، عاطفه يحيی‌آغا، رئيس جمهوری کوسوو نيز سخنرانی می‌کند.

عاطفه یحیی‌آغا، رئيس جمهوری کوسوو: این اجلاس فرصت‌هایی برای شرکت‌کنندگان فراهم آورده تا مشارکت بیشتر بین دانشگاه‌ها، سیاست‌گذاران، شرکت‌های خصوصی، ادارات دولتی و همچنین ملل مختلف و همسایگانشان، مورد بررسی قرار گیرد

عاطفه یحیی‌آغا به خبرنگاران گفت: “این اجلاس فرصت‌هایی برای شرکت‌کنندگان فراهم آورده تا مشارکت بیشتر بین دانشگاه‌ها، سیاست‌گذاران، شرکت‌های خصوصی، ادارات دولتی و همچنین ملل مختلف و همسایگانشان، مورد بررسی قرار گیرد.”

يحيی‌آغا نخستين زنی است که توانسته به سمت رياست جمهوری کوسوو دست پيدا کند. سخنرانی او نيز عنوان “امنيت زنان به معنای امنيت جامعه است” را دارد.

بر اساس اين گزارش، بيش از ۲۰۰ تن از رهبران زنان از کوسوو، کشورهای همسايه کوسوو و ديگر مناطق اروپا، آمريکای شمالی، خاورميانه، شمال آفريقا و… برای حضور در اين اجلاس دعوت شده‌اند.

اين زنان که از سراسر جهان گردهم آمده‌اند با بيان تجربه‌های خود تلاش می‌کنند راه‌حل‌هايی برای چالش‌هايی که زنان با آنها روبه‌رو هستند، ارائه کنند.

يکی از مهمانان افتخاری اين اجلاس نيز مادلين آلبرايت، وزير سابق امور خارجه ايالات متحده آمريکا است.

آلبرايت امروز (پنج‌شنبه) ساعاتی پيش از گشايش اجلاس وارد فرودگاه بين‌المللی آدم جاشاری در پريشتينا شد و مورد استقبال انور خوجای، وزير امور خارجه کوسوو قرار گرفت.

ملنی ورویر، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور جهانی زنان نیز در این اجلاس شرکت کرده‌ است.

این نشست از سوی آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (USAID) و مؤسسه ملی دموکراتیک (NDI) حمایت و پشتیبانی می‌شود.

اجلاس بین‌المللی زنان، تا شنبه ششم اکتبر ۲۰۱۲ ادامه خواهد داشت.