با گذشت نزدیک به ۴۸ ساعت از پایان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور  آمار مشارکت در انتخابات را ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر برابر با ۴۲.۵۷ درصد کل واجدین شرایط شرکت در انتخابات اعلام کرد. رقمی که پایین‌ترین نرخ مشارکت در تاریخ انتخابات مجلس شورای اسلامی است. مخالفان و منتقدان گوناگون جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر خواهان تحریم انتخابات شده بودند. با این وجود وزیر کشور گفت که مشارکت در این انتخابات کاملا قابل قبول است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری خود با اعلام رسمی میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت:

«برخی می‌گفتند میزان مشارکت در اختیار وزارت کشور بود اما اعلام نکردیم، حتما باید کار قانونی پیش رود و با امضای صورت جلسه در هیئت نظارت و هیئت‌های اجرایی انجام شود و به تأیید شورای نگهبان برسد و سیستم ما هم بیش از ۹۹ درصد فعال بود.»

آخرین بار جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات ایران سه ساعت مانده به پایان قانونی زمان رأی‌گیری از مشارکت حدود ۱۱ میلیون نفر در انتخابات خبر داد. پس از آن بود که اراِئه رسمی آمار متوقف شد.

وزیر کشور در این نشست گفت از مجموع رای دهندگان این دوره «۴۸ درصد بانوان و ۵۲ درصد آقایان» هستند.

رحمانی فضلی همچنین مشارکت ۴۲.۵۷ درصدی در انتخابات را قابل قبول دانست و گفت:

«ما هم ورود بیماری کرونا را داشتیم  و هم شرایط سیاسی و مسائلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی را داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملا قابل قبول است.»

به گفته رحمانی فضلی بیشترین درصد مشارکت در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱ درصد و کمترین مشارکت هم به استان تهران با ۲۶/۲ درصد مربوط است.

رحمانی فضلی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود ورود ویروس کرونا به داخل کشور انتخابات به تعویق نیفتاد، گفت:

«از روزی که مشخص شد کرونا وارد کشور شده از همان روز هم به مردم اعلام شد. برخی توصیه های شاید دلسوزانه از طرف برخی افراد غیررسمی حتی در این ایام به ما صورت گرفت که حتی بهتر بود ورود کرونا اعلام نمی‌شد و انتخابات برگزار می‌شد اما آقای روحانی از ابتدا تاکید داشت که هر زمان که مشخص شد کرونا وارد شده به مردم اعلام کنید؛ چرا که به جان مردم مربوط است.»

رحمانی فضلی گفت که اگر انتخابات در قم را به تعویق می‌انداخت تقویم انتخابات بهم می‌ریخت و تشکیل مجلس یازدهم به تعویق می‌افتاد:

«حتی در مورد شهر قم هم می‌گفتند که انتخابات را در آن شهر به تعویق بیندازیم، ولی من به عنوان مسئول انتخابات نپذیرفتم چرا که تقویم انتخابات ما به گونه‌ای است که اگر انتخابات انجام نشود تشکیل مجلس بعدی به تعویق می‌افتاد که به هرحال برخلاف آنچه در مورد کرونا مطرح بود مردم قم مشارکت ۴۳ درصدی داشتند.»

براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی تا ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ تعداد مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ (کرونا) در ایران به ۴۳ نفر و تعداد درگذشتگان به ۸ نفر رسیده است.


در همین زمینه: