زنان توگو که خواستار برکناری فائوره ناسينبه، رئيس جمهور اين کشور شده‌اند، برای برگزاری اعتصابی زنانه به مدت يک هفته فراخوان دادند.

به گزارش بی‌بی‌سی جهان، اين اعتصاب که از امروز، دوشنبه ۲۷ اوت (شش شهريور) آغاز می‌شود، از سوی ائتلاف اپوزيسيون به نام “بياييد توگو را نجات دهيم” اعلام شده است. اين ائتلاف شامل ۹ گروه فعال مدنی و هفت حزب و جنبش اپوزيسيون می‌شود.

به گفته ايزابل آمگانوی (Isabelle Ameganvi)، از رهبران مخالفان حکومت توگو و رهبر جناح زنان اين ائتلاف، برای دست‌يابی به تغيير سياسی، جنسيت می‌تواند به‌عنوان “سلاحی برای نبرد” به کار رود.

ائتلاف “بياييد توگو را نجات دهيم” خواهان استعفای فائوره ناسينبه از رياست جمهوری توگو است. خاندان ناسينبه بيش از چهار دهه است که قدرت را در اين کشور به دست گرفته‌اند.

ايزابل آمگانوی: اگر مردان از شنيدن فريادهای ما سر باز بزنند، تظاهراتی نيرومندتر از يک اعتصاب جنسيتی برگزار خواهيم کرد

آمگانوی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی جهان اظهار داشت: “ما توانايی‌های زيادی برای واداشتن مردان به درک خواسته‌های زنان در توگو داريم.”

او گفت که ايده برگزاری اين اعتصاب را از اعتصاب مشابهی که زنان ليبريايیِ خواستار برقراری صلح در سال ۲۰۰۳ به آن دست زده بودند، الهام گرفته است.

آمگانوی افزود: “اگر مردان از شنيدن فريادهای ما سر باز بزنند، تظاهراتی نيرومندتر از يک اعتصاب جنسيتی برگزار خواهيم کرد.”

فائوره ناسينبه، رئيس جمهوری توگو در سال ۲۰۰۵ پس از مرگ پدرش، ناسينبه ايادما که به مدت ۳۸ سال بر اين کشور حکومت کرده بود، به قدرت رسيد. او در سال ۲۰۱۰ بار ديگر به مقام رياست جمهوری توگو انتخاب شد.

فراخوان اعتصاب زنان توگو روز شنبه در تجمعی که هزاران تن از مردم اين کشور در آن حضور يافته بودند، اعلام شد.

تجمع روز شنبه در اعتراض به اصلاحاتی که اخيرأ در قوانين انتخاباتی توگو اِعمال شده است، برگزار شد. تظاهرکنندگان معتقد بودند که اين اصلاحات راه را برای انتخاب مجدد حزب ناسينبه در انتخابات پارلمانی ماه اکتبر هموار می‌کند.

فعالان در توگو معتقدند که اعتصاب جنسيتی زنان اين کشور افرادی را نيز که در جنبش‌های سياسی فعال نيستند، به دنبال کردن اهداف اين اعتصاب تهييج خواهد کرد. يکی از اين اهداف، پايان بخشيدن به نظامی است که به يک فرد اجازه می‌دهد به مدتی نامحدود در مقام رياست جمهوری اين کشور باقی بماند.

در اوايل ماه جاری، پليس توگو با استفاده از گاز اشک‌آور دو تجمع اعتراضی را که عليه ناسينبه برگزار شده بود، بر هم زد و بيش از ۱۰۰ معترض را بازداشت کرد.