شورای انتقالی ملی ليبی طی تشريفاتی نمادين که از مسالمت‌آميز بودن انتقال قدرت پس از سقوط ديکتاتوری ۴۰ ساله معمر قذافی در اين کشور حکايت داشت، قدرت را به کنگره جديدی که روی کار آمده است تحويل داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مصطفی عبدالجليل، رئيس شورای انتقالی ملی ليبی در اين مراسم که روز گذشته، چهارشنبه ۸ اوت (۱۸ مرداد) برگزار شد گفت: “من امتيازهای ويژه قانونی را به کنگره ملی تحويل می‌دهم که از هم‌اکنون نماينده برحق مردم ليبی خواهد بود.”

عبدالجليل، رهبر موقت ليبی در اين مراسم که به‌خاطر ماه رمضان در ساعات پايانی روز چهارشنبه برگزار شد، نمادهای قدرت را به مسن‌ترين عضو کنگره قانون‌گذار ملی ليبی که انتخابات اعضای آن روز هفتم ژوئيه برگزار شده بود، تحويل داد. اين کنگره دارای ۲۰۰ کرسی است.

دقايقی پيش از برگزاری اين مراسم، تمام ۲۰۰ عضو کنگره ملی ليبی نزد رئيس ديوان عالی اين کشور سوگند ياد کرده بودند که به وظايف خود متعهد خواهند بود.

مصطفی عبدالجليل، رئيس شورای انتقالی ملی ليبی از اين رويداد به عنوان “نخستين انتقال قدرت در تاريخ ليبی” ياد کرد

عثمان بن ساسی، از اعضای شورای انتقالی ليبی در اين‌باره به خبرگزاری فرانسه گفت: “شورای انتقالی ملی ديگر وجود ندارد. اين شورا منحل شده است.”

رئيس شورای انتقالی ملی از اين رويداد که به گفته او “نخستين انتقال قدرت در تاريخ ليبی” به شمار می‌آيد، به‌عنوان “لحظه‌ای تاريخی” برای تمام مردم ليبی ياد کرد.

او در عين حال اذعان داشت که “اشتباهاتی” در دوران انتقال روی داده و مسائل مربوط به امنيت کشور و خلع سلاح کردن افراد در آن دوران حل نشده باقی مانده است.

همچنين شورای انتقالی ليبی موفق به يافتن راه حلی برای بحران آوارگان نشده است که به گفته او، يک “تراژدی واقعی” به‌شمار می‌آيد.

پس از برگزاری مراسم انتقال قدرت، از اعضای کنگره درخواست شد که در اتاق کنفرانس باقی بمانند و نخستين نشست رسمی خود برای انتخاب رئيس کنگره و دو معاون او را برگزار کنند.

يکی از اعضای کنگره ملی ليبی نيز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: “بايد تا امشب يا فردا رئيسی برای کنگره انتخاب کنيم تا از بی‌اعتبار شدن کنگره از نظر قانونی جلوگيری به عمل آوريم.”