مردان مسلحی در کنيا با حمله به دو کليسا در شهرک گاريسا، نزديکی مرز سومالی ۱۷ تن را به قتل رساندند و ده‌ها تن ديگر را نيز مجروح کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين اتفاق روز گذشته، يکم ژوئيه (۱۱ تير) رخ داد و حمله‌کنندگان مسلح به تفنگ و آرپی‌جی بودند.

دولت کنيا با واکنش به اين رويداد تعهد داد که از پا نخواهد نشست و واشنگتن نيز حمايت دوباره خود را از قدرت مرکزی در اين کشور آفريقای شرقی اعلام کرد. همچنين واتيکان نسبت به گسترش حملات به نمازگزاران مسيحی ابراز نگرانی کرد.

حمله‌کنندگان که صورت خود را پوشانيده بودند دو افسر پليس را که به‌خاطر حملات گذشته بيرون کليسا نگهبانی می‌دادند به قتل رساندند و سپس نمازگزاران را در داخل کليسا هدف قرار دادند.

يکی از مقامات پليس منطقه گفت: “صحنه وحشتناکی بود. اجسادی را می‌توانستيد ببينيد که در هر جای اين دو کليسا افتاده بودند.”

نيروهای کنيا با همکاری نيروهای سومالی چهار امدادرسان را که از طرف يک سازمان بين‌المللی نروژی با هدف کمک به اين کشور آمده بودند، از چنگ ربايندگان آن‌ها نجات دادند

در پی اين حادثه دست‌کم ۴۰ تن به بيمارستان منتقل شدند که حال بسياری از آنان وخيم گزارش شده ‌است.

صليب سرخ که آمار ۱۷ کشته را تأييد کرده ‌است، سه تن از مجروحان را که وضعيت وخيم‌تری دارند با آمبولانس هوايی به نايروبی، پايتخت کنيا منتقل کرده ‌است.

گزارش شده‌ است که در ميان کشته‌شدگان سه کودک نيز وجود دارند.

اين حملات، محکوميت‌های گسترده‌ای را در پی داشت. از جمله کانادا آن را “از روی جبن و تبهکارانه” خواند. واتيکان نيز آن را به شدت محکوم کرد و از آن به‌عنوان عملی “وحشتناک و باعث تأسف بسيار” ياد کرد.

شورای عالی مسلمانان کنيا نيز با محکوم کردن اين حمله خواستار احترام به تمام مکان‌های مذهبی شد.

کنيا از اکتبر گذشته که به‌منظور مبارزه با شورشيان شباب، نيروهای خود را به جنوب سومالی فرستاد، شاهد حملات بسياری بوده ‌است. شورشيان شباب با هدف سرنگونی دولت ضعيف شاخ آفريقا که مورد حمايت سازمان ملل متحد است، به عمليات مسلحانه می‌پردازند.

از سوی ديگر امروز خبر رسيده ‌است که نيروهای کنيا با همکاری نيروهای سومالی چهار امدادرسان را که از طرف يک سازمان بين‌المللی نروژی با هدف کمک به اين کشور آمده بودند، از چنگ ربايندگان آن‌ها نجات دادند.

اين چهار تن که از کشورهای کانادا، نروژ، پاکستان و فيليپين بودند روز جمعه از يک کمپ پناهندگان در سومالی ربوده شده بودند. در جريان اين گروگان‌گيری يک راننده کنيايی نيز به قتل رسيده بود.