حزب انقلابی نهادی (PRI) مکزيک که ۱۲ سال از قدرت دور بوده ‌است در انتخابات رياست جمهوری مکزيک اعلام پيروزی کرد.

رويترز گزارش داده‌ است، نتايج شمارش آرای اخذ شده در انتخابات روز گذشته (يک ژوئيه) اين کشور نشان می‌دهد که انريکو پنا نيتو از رقيب خود پيشی گرفته‌ است.

بر اساس اين گزارش يکی از مقامات ارشد برگزارکننده اين انتخابات گفته‌‌ است که پيروزی کانديدای PRI قطعی است و پنا نيتو ۴۵ ساله نيز آخر شب گذشته سخنرانی پيروزی خود را برای حاميانش انجام داد. با اين حال رقيب او اظهار داشت که هنوز برای پذيرش شکست بسيار زود است.

پنا نيتو به هواداران خود که در ستاد اين حزب جمع شده بودند، گفت: “مکزيکی‌ها به حزب ما شانس ديگری داده‌اند. ما نيز با نتايج کارمان به آن احترام می‌گذاريم.”

شعار انتخاباتی پنا نيتو در رقابت با ديگر کانديداها، بازگشت نظم و شتاب رشد اقتصادی بود

اين گزارش می‌افزايد، فليپ کالدرون، رئيس جمهور حال حاضر مکزيک پيروزی پنا نيتو را به او تبريک گفته ‌است که زمينه بازگشت دوباره PRI را به قدرت فراهم می‌آورد.

حزب انقلابی نهادی که در بيشتر سال‌های قرن ۲۰ دولت تک حزبی مکزيک را در اختيار داشت، ۱۲ سال پيش در پی انتخابات قدرت را واگذار کرد. شکست اين حزب در انتخابات سال ۲۰۰۶ نيز تکرار شد که در آن زمان بسياری اين اتفاق را به منزله مرگ PRI قلمداد کردند.

اما پنا نيتو که به اندازه توانايی‌های سياسی خود به داشتن ظاهری مرتب و آراسته نيز مشهور است، وجهه تازه‌ای به حزب انقلابی نهادی مکزيک بخشيد و آن را آماده انتخابات کرد.

شعار انتخاباتی پنا نيتو در رقابت با ديگر کانديداها، بازگشت نظم و شتاب رشد اقتصادی بود.

او اميدوار است با انجام اصلاحات اقتصادی که زمينه رشد را فراهم می‌آورد، فرصت‌های شغلی ايجاد کند و به مبارزه عليه مواد مخدر در مکزيک که از سال ۲۰۰۶ تاکنون موجب مرگ بيش از ۵۵ هزار تن در اين کشور شده ‌است شدت بخشد.

نتايج نخستين شمارش آرای انتخابات رياست جمهوری مکزيک نشان می‌دهد پنا نيتو با ۳۸ درصد آرا از رقيب چپ‌گرای خود آندرس مانوئل لوپز اوبرادور که ۳۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده ‌است، پيشی گرفته ‌است.