روسیه و سوریه از آمریکا خواستند نیروهای خود را به‌طور کامل از سوریه خارج کند و اجازه دهد پناهندگانی که در اردوگاه رُکبان در جنوب شرقی به‌سر می‌برند توسط نیروهای روسی و سوری تخلیه شوند.

نیروهای آمریکایی در سوریه ـ عکس از آرشیو
نیروهای آمریکایی در سوریه ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش الجزیره، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای که چهارشنبه ۸ اسفند / ۲۷ فوریه منتشر کرده آورده است که نیروهای روسیه و سوریه اتوبوس‌هایی را برای خروج پناهندگان از اردوگاهی در منطقه رُکبان آماده کرده‌اند تا آن‌ها را به‌شکلی امن از این اردوگاه انتقال دهند که بتوانند زندگی تازه‌ای را آغاز کنند.

با وجود تلاش‌های هفته گذشته روسیه برای ایجاد «گذرگاه‌های انسانی» در این منطقه، حدود ۱۰ هزار پناهجوی سوری در اردوگاه رُکبان در شرایط دشواری به‌سر می‌برند. این اردوگاه در مرز سوریه با اردن قرار دارد.

در بیانیه آمده است: «ما همچنین از ایالات متحده آمریکا که نیروهایش به‌شکل غیرقانونی در خاک سوریه هستند می‌خواهیم که کشور را ترک کند.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر سال جاری) با اعلام پیروزی بر گروه «دولت اسلامی» (داعش)، دستور خروج ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی از خاک سوریه را صادر کرد. آمریکا به‌تازگی گفته است که حدود ۴۰۰ نفر از نیروهای خود را در دو منطقه سوریه حفظ خواهد کرد.

کردهای سوریه که به‌همراه برخی از کشورهای متحد آمریکا از خروج کامل نیروهای آمریکایی از سوریه انتقاد کرده بودند از حفظ شماری از سربازان آمریکایی در خاک سوریه استقبال کردند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز دوشنبه ۶ اسفند / ۲۵ فوریه در دیدار با برهم صالح، همتای عراقی خود در کاخ الیزه از حفظ سربازان آمریکایی در سوریه اظهار خرسندی کرد.

بیشتر بخوانید: