تا ساعاتی دیگر آکادمی علوم و هنرهای تصویری آمریکا برگزیدگان خود از آثار سینمایی تولید سال ۲۰۱۱ را معرفی می‌کند.

به گزارش رادیو زمانه مراسم اهدای هشتادوچهارمین دوره جوایز اسکار، یکی از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی جهان، ساعت هفت بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا در سالن کداک تیا‌تر در بلوار هالیوود لس‌انجلس برگزار می‌شود.
امسال بیلی کریستال، کمدین شناخته‌شده آمریکایی برای نهمین ‌بار اجرای مراسم را بر عهده دارد. او بعد از کناره‌گیری ادی مورفی از اجرای این مراسم جایگزین او شد. برایان گریزر، تهیه‌کننده سر‌شناس آمریکایی، تهیه‌کنندگی مراسم امسال را بر عهده دارد.

تام هنکس، آنجلینا جولی، هالی بری، تام کروز، جنیفر لوپز، پنه‌لوپه کروز، کامرون دیاز و ناتالی پورتمن برخی از دیگر ستارگانی هستند که با حضور بر روی صحنه در اجرای مراسم امسال نقش خواهند داشت و جوایز بخش‌های مختلف را اهداء خواهند کرد.
تدارکات مراسم امسال از روز چهارشنبه آغاز شده است. صد‌ها نفر در روزهای گذشته مشغول انجام کارهای آماده‌سازی شامل انجام تمرین برگزاری مراسم، برپایی جایگاه‌های ویژه مهمانان، خبرنگاران و تماشاگران و همچنین انجام تزئینات و قرار دادن مجسمه‌های ویژه مراسم و پهن کردن فرش قرمز معروف آن بوده‌اند.
در اسکار ۲۰۱۲ فیلم “هوگو” ساخته مارتین اسکورسیزی با نامزدی در ۱۱ رشته یکی از مدعیان اصلی جوایز محسوب می‌شود.

لیلا حاتمی، اصغر فرهادی و پیمان معادی. “جدایی نادر از سیمین” ساخته اصغر فرهادی در دو رشته بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان و بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی نامزد دریافت جایزه اسکار است. 

“هنرمند” فیلم صامت و سیاه و سفید میشل هازانویسیوس نیز با نامزدی در ۱۰ رشته از دیگر رقبای اصلی اسکار امسال است. این فیلم تاکنون موفق شده است در بسیاری از جشنواره‌های معتبر جوایز اصلی را به دست آورد و بسیاری از ناظران پیش‌بینی‌ کرده‌اند که برنده اصلی اسکار ۲۰۱۲ است. بعد از این دو، فیلم‌های “مانی‌بال” و “اسب جنگی” با نامزدی در شش رشته و “فرزندان” و “دختری با خالکوبی اژد‌ها” با نامزدی در پنج رشته از دیگر نامزدهای رکورددار اسکار ۲۰۱۲ هستند.
اسکار امسال برای ایرانیان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. فیلم “جدایی نادر از سیمین” ساخته اصغر فرهادی در دو رشته بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان و بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی نامزد دریافت جایزه است. در بخش بهترین فیلمنامه او رقیبانی چون وودی آلن برای فیلم “نیمه‌شب در پاریس” و میشل هازانویسوس برای فیلم “هنرمند” را در پیش رو دارد.
در بسیاری از پیش‌بینی‌های جوایز امسال، حدس زده می‌شود که وودی آلن جایزه این بخش را ببرد.
اما در بخش بهترین فیلم خارجی بیشتر پیش‌بینی‌ها “جدایی نادر از سیمین” را فیلم برگزیده این بخش معرفی می‌کنند. وب‌سایت سینمایی “هالیوود ریپور‌تر” موفقیت‌های پیشین فیلم و کارگردانی خوب آن و روزنامه “تلگراف” نامزدی آن در بخش بهترین فیلمنامه را از دلایل احتمال پیروزی این فیلم در این بخش شمرده‌اند.
مراسم اسکار به شکل زنده از شبکه “ای‌بی‌سی” پخش خواهد شد.
 

در همین زمینه:

اسکار ۲۰۱۲: امید‌ها و آرزوها-معرفی کامل نامزدهای اسکار ۲۰۱۲