شهزاده سمرقندی  – در برنامه یوتیو‌ب‌گردی امروز نگاهی داریم به گفت‌وگوی ویدیویی لاید میلر، نوازنده موسیقی جاز که روان فارسی حرف می‌زند و از تجربه‌ها و دیده‌ها و شنیده‌هایش در سفری دور و دراز به خاورمیانه حکایت‌ها تعریف می‌کند.

در ویدیویی که در یوتیوب منتشر شده با مردی آشنا می‌شویم که با لهجه شیرینی به روانی فارسی حرف می‌زند و گاهی هم از جملات ترکی استفاده می‌کند. او در ابتدا ماجرای تصادفش با یک گاو را تعریف می‌کند و اینکه چطور دو ساعت منتظر شد تا صاحب گاو که لباس ژنده‌ای هم به تن دارد سر برسد و با صد تومن غرامت که تمام دار و ندار لاید میلر بوده، این ماجرا به خیر و خوشی تمام شود.

لینک: [گفت‌و گو با لاید میلر، جهانگرد آمریکایی]

ویدیو این گفت‌وگو حالا بعد از سال‌ها دوباه دست به دست فارسی‌زبانان می‌گردد.

اما دکتر لاید میلر کی هست؟ این سؤالی‌ست که به ذهن بسیاری از ما رسیده و شاید فرصتی نداشتیم تحقیق کنیم و پاسخی برایش پیدا کنیم.

میلر در سال ۱۹۵۷ با خانواده‌اش به ایران سفر می‌کند. شاه ایران به مادر لاید میلر به خاطر پرفروش شدن کتابش مدال افتخاری اهدا می‌کند و همین‌طور به پدر او اجازه تأسیس مدرسه تجارتی می‌دهد.

لاید میلر حدود هفت سال از زندگی‌اش را در کشور‌های افغانستان، لبنان، ترکیه و ایران گذرانده است. از این مدت، بیشتر در ایران بوده و در سال‌های دهه ۷۰ میلادی به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های تلویزیونی تبدیل می‌شود. او همچنین برای مخاطبان انگلیسی‌زبان معرف موسیقی و فرهنگ ایرانی است.

میلر با اینکه شهرت زیادی بین سیاستمداران و مقامات دولتی کشورهای خاورمیانه داشت، اما ترجیح می‌داد به روستاهای دوردست سفر کند و با مردم عادی دیدار داشته باشد.

در این گفت‌وگوی ویدیویی که موضوع برنامه رادیویی امروز ماست، میلر خاطراتش را از سیر و سیاحت در بین مردم ترک‌زبان ایران تعریف می‌کند. او علاوه بر فارسی، ترکی را نیز به خوبی حرف می‌زند و هم می‌تواند جملات ترکی را به فارسی ترجمه کند.

اما یکی از مهم‌ترین کارهایی که میلر هم در ایران و هم در افغانستان انجام می‌داد، معرفی سازهای موسیقی ملی ایرانی و تطبیق آن‌ها با موسیقی‌های جدیدی مثل جاز بود.

در این برنامه میلر نه تنها خاطراتش را تعریف می‌کند، بلکه از ساز “عود” صحبت می‌کند و “عود” می‌نوازد.” میلر از این ساز کهن شرقی به عنوان “عود بلوز” یاد می‌کند.

در شبکه یوتیوب علاوه بر این چندین فایل ویدیو کنسرت و برنامه فرهنگی و موسیقی از لاید میلر موجود است و در دسترس همگان هم قرار دارد. در ویدیو‌یی که برای گزارش امروز انتخاب کردم، میلر نوازنده نامی افغان احمد والی را معرفی می‌کند و در واقع با او هم‌نوازی می‌کند.

لاید میلر در کتاب “صوفی مقدس و ولگرد” از تجربه‌هایش در خاورمیانه و همچنین سفرهایش به اروپا و کنسرت‌های متعددی که برگزار کرده شرح مفصلی به دست داده است.

آن‌ها که مایل‌اند با این چهره فرهنگی و فراملی بیشتر آشنا شوند می‌توانند به سایت ” StinkInc ” مراجعه کنند.

لینک: StinkInc
 

ایمیل گزارشگر
[email protected]
 

در همین زمینه:
::برنامه‌های رادیویی شهزاده سمرقندی در رادیو زمانه::