حزب روسيه واحد در انتخابات اين کشور پيروز شد اما محبوبيت آن در جامعه به‌شدت کاهش يافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نارضايتی مردمی از حزب روسيه واحد، حزب ولاديمير پوتين، نخست‌وزير اين کشور، در نتايج موقت انتخابات مجلس که روز گذشته، يکشنبه ۱۳ آذرماه (چهارم دسامبر) برگزار شد، به‌خوبی نمايان است.

سه ماه مانده به انتخابات رياست جمهوری در روسيه، حزب روسيه واحد توانست نزديک به ۵۰ درصد آرا را به‌دست آورد، در حالی که چهار سال پيش بيش از ۶۴ درصد آرا را کسب کرده بود.

به گفته ولاديمير چوروف، رئيس کميسيون مرکزی انتخابات، با شمارش نزديک به ۹۶ درصد از آرای ريخته‌شده به صندوق‌ها، حزب حاکم روسيه با ۴۹ و نيم درصد در رتبه نخست قرار دارد.

بدين ترتيب اين حزب ۲۳۸ کرسی از ۴۵۰ کرسی مجلس دوما را به‌دست آورده است در حالی که در انتخابات قبلی ۳۱۵ کرسی، يعنی دو سوم کرسی‌ها را کسب کرده بود.

حزب روسيه واحد هر روز بيشتر در چشم مردم به‌عنوان “دستگاه فشار بر مخالفان و نماد بوروکراسی رشوه‌خواری” ديده می‌شود و حتی بسياری اين حزب را “حزب کلاهبرداران و دزدان” می‌خوانند

حزب کمونيست روسيه با نزديک به ۲۰ درصد آرا و ۵۷ نماينده در مجلس همچنان دومين حزب پرقدرت روسيه است.

اين حزب در انتخابات دوره پيشين در سال ۲۰۰۷ توانسته بود نزديک به ۱۲ درصد آرا را نصيب خود سازد.

همچنين حزب سوسياليست روسيه و حزب ليبرال ـ دمکرات که حزبی ناسيوناليست است نيز در دومای جديد کرسی‌های بيش‌تری را تصاحب کرده‌اند.

در مجموع ۶۰ درصد از ۱۱۰ ميليون شهروند واجد شرايط در اين انتخابات شرکت کردند.

با وجود اعلام موقت پيروزی حزب روسيه واحد، مخالفان و ناظران معتقدند اين پيروزی کم‌رونق نيز با تخلف صورت گرفته و اغراق‌آميز است.

سازمان امنيت و همکاری اروپا (OSCE) اعلام کرد که کيفيت اين انتخابات در روند برگزاری آن نازل بود و مواردی از زيرپا گذاشتن قوانين انتخابات از جمله در مورد پر کردن برگه‌های رأی‌گيری مشاهده شده است.

سازمان گولوس (رأی)، تنها سازمان مستقلی که انتخابات روسيه را زير نظر داشت و از اروپا و آمريکا کمک می‌گيرد هفته اخير زير فشار سنگين حکومتی قرار داشت.

تارنمای اين سازمان و همچنين راديوی مستقل “پژواک مسکو” روز گذشته از کار افتادند. هر دو آن‌ها از دزدی اطلاعات سخن گفته‌اند.

ولاديمير پوتين قرار است در انتخابات رياست جمهوری روسيه که در روز چهارم مارس ۲۰۱۲ برگزار می‌شود، شرکت کند و در اين اقدام مورد پشتيبانی ديميتری مدودف، رئيس جمهور کنونی و از حزب روسيه واحد نيز قرار دارد.

اما به نظر می‌رسد با گذشت بيش از يک دهه سلطه سياسی پوتين بر روسيه، نخست‌وزير کنونی اين کشور با نارضايتی مردم و طرفدارانش روبه‌رو شده است.

صاحب‌نظران فساد حاکم بر کشور و بيشتر شدن شکاف ميان شهروندان “عادی” و افراد غنی را از عواملی می‌دانند که در اين نارضايتی نقش داشته‌اند.

حزب روسيه واحد هر روز بيشتر در چشم مردم به‌عنوان “دستگاه فشار بر مخالفان و نماد بوروکراسی رشوه‌خواری” ديده می‌شود و حتی بسياری اين حزب را “حزب کلاهبرداران و دزدان” می‌خوانند.

نتايج نخستين انتخابات امروز اعلام می‌شود اما شمارش کامل آرا بيشتر طول خواهد کشيد.

برخی از مخالفان دولت کنونی روسيه گفته‌اند مقام‌های انتخاباتی در حال دستکاری در نتايج انتخابات هستند تا ميزان آرای حزب روسيه واحد از ۵۰ درصد عبور کند.

به گفته ميخائيل کاسيانوف، نخست‌وزير سابق و مخالف کنونی دولت، ولاديمير پوتين به‌شدت نيازمند چنين کاری است تا نشان دهد تضعيف نشده است.

پوتين روز گذشته گفت: “ما می‌توانيم با اين نتيجه توسعه مستحکم کشور را تضمين کنيم” اما در بحث و گفت‌گويی با طرفدارانش در هم و گرفته به‌نظر می‌رسيد.

بوريس نمتسوف، از مخالفان پوتين و از سياستمداران دست راستی روسيه گفت اين انتخابات پايان “ماه عسل” نخست‌وزير و کشور است. وی پيش‌بينی کرد دولت پوتين مانند “خانه‌ای مقوايی” فروخواهد ريخت.

در انتخابات اين دوره تنها هفت حزب اجازه معرفی نامزدهای خود را داشتند و چدين تشکل شديدأ مخالف حکومت اجازه شرکت در انتخابات را نداشتند.