خبرگزاری صدا و سیما گزارش داده است که صبح جمعه ۵ آبان یک مینی‌بوس در جاده سرچشمه – رفسنجان واژگون شد. در این حادثه ۹ کارگر معدن مس سرچشمه مجروح شدند.

تجمع اعتراضی گروهی از کارگران مس سرچشمه، سال ۲۰۱۵ (عکس: آرشیو)

پلیس راه رفسنجان اعلام کرده که این حادثه در اثر سرعت زیاد و ناتوانی راننده در کنترل این وسیله نقلیه اتفاق افتاده است. رسانه‌های داخلی درباره اینکه آیا این مینی‌بوس برای حمل و نقل کارگران در نظر گرفته شده بوده یا خیر، سکوت کرده‌اند.

مطابق ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می‌افتد. مقصود از حین انجام وظیفه هم تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده‌دار انجام مأموریتی باشد. اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جز اوقات انجام وظیفه محسوب می‌گردد مشروط بر اینکه در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد.

کارگران پیمانکاری مس سرچشمه تاکنون بارها برای افزایش دستمزدشان و برای قراردادهای کاری مناسب‌تری در معدن سرچشمه و یا در تهران اجتماع کرده‌اند. کارگرانی که در بخش‌های مختلف استخراج و استحصال مس به صورت پیمانی و قرارداد موقت مشغول به کارند، می‌گویند حقوق و مزایای آن‌ها در سال‌های گذشته به طور محسوسی کاهش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: