به گفته روزنامه الشرق الاوسط مقامات آمريکايی علی عبدالله صالح، رهبر يمن را که در عربستان به‌سر می‌برد، قانع ساخته‌اند که به يمن بازنگردد.

الشرق الاوسط امروز، دوشنبه ۱۷ مرداد‌ماه نوشته است منابع آمريکايی اعلام کرده‌اند که علی عبدالله صالح، رئيس جمهور يمن سرانجام تصميم گرفت به کشورش بازنگردد.

اين منابع علت اين تصميم را «ترس از پيگرد» و «سرنوشتی شبيه به آن‌چه بر حسنی مبارک در مصر رفت»، اعلام کرده‌اند.

سفارت آمريکا در صنعا در اين رابطه اظهارنظری نکرده است.

گفته می‌شود جرالد فايرستين، سفير آمريکا در يمن، از دولت ايالات متحده خواسته است تا از «فشارهای آمريکا» در اين رابطه چيزی نگويد.

فايرستين گفته است از فشارهای وارد شده بر رئيس جمهور يمن چيزی زيادی نگويند چرا که با «فرد لجوجی» طرف هستند که «ساکت نمی‌نشيند.»

جرالد فايرستين، سفير آمريکا در يمن، گفته است از فشارهای وارد شده بر رئيس جمهور يمن چيزی زيادی نگويند چرا که با «فرد لجوجی» طرف هستند که «ساکت نمی‌نشيند»

مقامات يمن چنين ادعايی را رد کرده و اطمينان داده‌اند که علی عبدالله صالح به صنعا، پايتخت يمن که در آن نبرد مخالفان و قبايل پشتيبان آن‌ها با نيروهای دولتی ادامه دارد، بازخواهد گشت.

علی عبدالله صالح که ۳۳ سال است در قدرت باقی مانده، بيش از شش ماه است که زير فشار جنبش مخالفان حکومت قرار دارد.

روز گذشته منابع دولتی يمن اعلام کردند علی عبدالله صالح که بر اثر حملات روز ۱۳ خردادماه سال جاری به‌ کاخ رياست جمهوری در صنعا، زخمی شده و برای مداوا به عربستان سعودی منتقل گرديده بود، بيمارستان خود در رياض را ترک گفته اما فعلأ در عربستان می‌ماند.

در حملات خردادماه که توسط يکی از قبيله‌های مخالف دولت صورت گرفته بود؛ افزون بر علی عبدالله صالح، علی مجور، نخست‌وزير اين کشور نيز زخمی شد و دست‌کم چهار محافظ کاخ رياست جمهوری نيز کشته شدند. درگيری‌های اين روز پس از رد امضای توافق‌نامه انتقال قدرت توسط علی عبدالله صالح آغاز شد.

به گفته منابع آمريکايی روزنامه الشرق الاوسط، صالح با ديدن دادگاه حسنی مبارک در قاهره و حضور مبارک بر روی برانکارد، سخت متأثر شده است.

از سوی ديگر عبدالله رازی، سفير يمن در بريتانيا در اين‌باره گفت: «هيچ نشانه‌ای از عدم بازگشت رئيس جمهور به کشور وجود ندارد.»

وی به دفتر مرکزی الشرق الاوسط در لندن گفت: «صرف نظر از اظهاراتی که در مورد بازگشت رئيس جمهور به يمن می‌شود، موضوع مهم کنونی برای يمن از سرگيری مذاکرات ميان دولت و مخالفان است.»

علی عبدالله صالح روز يکشنبه ۱۵ خردادماه سال جاری در رياض تحت دو عمل جراحی قرار گرفت و همان زمان اعلام شد که به دو هفته استراحت نياز دارد.

سپس در تيرماه خبرگزاری روسی ريانووستی، به نقل از «يک منبع نزديک به علی عبدالله صالح» نوشت که وی تا شش ماه ديگر در بيمارستانی در عربستان سعودی باقی خواهد ماند.

يک منبع ديپلماتيک يمنی نيز امروز اعلام کرد که صالح پس از حدود دو ماه درمان از بيمارستان مرخص شده و در يک کاخ در رياض مستقر شده است.

مخالفان دولت علی عبدالله صالح در جريان تظاهرات‌های ماه‌های اخير بر کناره‌گيری وی از قدرت تأکيد می‌کنند.

علی عبدالله صالح ابتدا اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۱۳، پايان دوران رياست جمهوری‌اش، در قدرت باقی خواهد ماند. با ادامه تظاهرات مخالفان، وی گفت که تا پايان سال جاری در قدرت می‌ماند و سپس با ارائه توافق‌نامه‌های مختلف برای کناره‌گيری وی از قدرت تاکنون سه بار از امضای آن‌ها سر باز زده است.

در آخرين گزارش‌های منتشر شده از يمن روز گذشته نيز در درگيری ميان نيروهای دولتی و مخالفان حکومت يک نفر در شهر تعز کشته شده است.

پيش از اين، آخرين تعداد کشته‌شدگان جنبش‌ اعتراضی در يمن بيش از ۳۵۰ نفر اعلام شده بود.