جنبش اعتراضی عليه حکومت بشار اسد در سوريه جمعه اين هفته را به مبارزه با «سکوت جهانی» در برابر سرکوب‌های حکومتی اختصاص داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فعالان سوری فراخوان خود برای تظاهرات امروز، جمعه هفتم مردادماه را با شعار «سکوت شما ما را می‌کشد» اعلام کردند.

آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی اينترنت با نوشتن «شما کجا پشتيبان آزادی هستيد؟»، «سکوت بس است… سکوت شما گلوله‌ای بر سينه ماست»؛ تلاش کردند که توجه جامعه جهانی را به سرکوب‌های حکومت بشار اسد جلب کنند.

مخالفان حکومت سوريه با چنين شعارهايی از مردم خواستند تا اين جمعه را نيز همچون جمعه‌های گذشته به خيابان‌ها بيايند.

تظاهرکنندگان ظهر امروز نيز پس از نماز جمعه، با خروج از مسجدها به خيابان‌ها آمدند.

آسوشيتدپرس گزارش داده است که امروز بار ديگر در شهرهای سوريه ده‌ها هزار نفر عليه حکومت به تظاهرات پرداختند.

بنا به اين گزارش نيروهای امنيتی در لاذقيه به شدت به تظاهرکنندگان حمله کردند. گفته می‌شود يک نفر در تظاهرات لاذقيه کشته شده است. 

همچنين در شهر درعا نيز سرکوب تظاهرات يک کشته به‌حای گذاشته است.

سرکوب مخالفان در تظاهرات‌های روز گذشته شش کشته به‌جای گذاشت. در ديرالزور چهار نفر، از جمله يک کودک و در شهر زبدانی دو نفر توسط مأموران کشته شدند

در شهرهای ديگر نيروهای امنيتی گاز اشک‌آور شليک کرده‌اند و در شهر بانياس مأموران به ضرب‌وشتم تظاهرکنندگان پرداختند.

سرکوب مخالفان در تظاهرات‌های روز گذشته شش کشته به‌جای گذاشت. از ديرالزور گزارش شده است که در روز گذشته چهار نفر، از جمله يک کودک توسط نيروهای امنيتی سوريه کشته شده‌اند. دو نفر ديگر در شهر زبدانی در ۵۰ کيلومتری شمال غربی دمشق، پايتخت سوريه توسط مأموران کشته شدند.

در روزهای اخير دستگيری‌ها به‌ويژه در دمشق و اطراف آن افزايش چشمگيری يافته‌اند. در اين شهر چندين محله محاصره شده و توسط مأموران مورد بازرسی قرار گرفتند.

بامداد امروز صدای تيراندازی در محله قدم دمشق به گوش رسيد.

از سوی ديگر روزنامه حزب بعث سوريه که از سال ۱۹۶۳ در قدرت است روز گذشته از برگزاری کنفرانس حزب پيش از پايان سال برای اجرای طرح اصلاحات بشار اسد خبر داد.

مقامات حکومتی که در پايان ماه آوريل قول سلسله اصلاحاتی را از جمله در رابطه با انتخابات، و حقوق رسانه‌ها داده بودند چند روز پيش پيش‌نويس قانون جديد احزاب در اين کشور را تصويب کردند.

بر پايه اين قانون، «التزام به قانون اساسی، اصول دموکراسی، حاکميت قانون و احترام به آزادی و حقوق اساسی و بيانيه‌های بين‌المللی حقوق بشر و توافق‌نامه‌های مصوب در جمهوری عربی سوريه» از شرط‌های بنيانگذاری حزب عنوان شده است.

با اين حال امروز بار ديگر ارتش به بازرسی خانه‌به‌خانه در چندين شهر ادامه داد و آن را همچنان مبارزه با «گروهک‌های تروريست مسلح» ناميد.
با وجود اصلاحاتی که حکومت سوريه وعده داده است اعتراضات در اين کشور همچنان ادامه دارد و سرکوب‌های حکومتی نيز قطع نشده است.
به گفته نهادهای مدافع حقوق بشر، از اسفندماه سال گذشته تا کنون که جنبش اعتراضی در سوريه آغاز شده است، بيش از ۱۴۰۰ نفر کشته و ۱۲ هزار نفر دستگير شده‌اند. همچنين هزاران نفر از مردم سوريه خانه‌های خود را ترک و به ترکيه پناهنده شده‌اند.