پارلمان ترکیه لایحه‌ای را تصویب کرد که به دولت رجب طیب اردوغان اجازه می‌دهد نیروی نظامی در قطر مستقر کند. این لایحه را حزب اسلام‌گرای «عدالت و توسعه» و حزب ناسیونالیست «حرکت ملی» پیشنهاد داده‌ بودند.

پارلمان ترکیه لایحه اعزام نیروی نظامی به قطر را تصویب کرد

صبح دوشنبه ۵ ژوئن ابتدا عربستان سعودی و سپس بحرین اعلام کردند برای حفاظت از منافع ملی، مبارزه با افراطی‌گری، و دخالت قطر در مسائل داخلی کشورشان با این کشور رابطه سیاسی‌شان را قطع می‌کنند. ساعتی بعد امارات متحده عربی و مصر هم روابط سیاسی خود با قطر را قطع کردند. راه‌های زمینی و حریم هوایی این کشورها بر روی قطر مسدود شده است. رحب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از مخالفان انزوای سیاسی و تحریم اقتصادی قطر است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چهارشنبه ۷ ژوئن در پارلمان ترکیه دو لایحه به بحث گذاشته شد: لایحه‌ای که به دولت ترکیه اجازه می‌دهد به قطر نیروی نظامی اعزام کند و لایحه‌ای که به موجب آن مستشاران ارتش ترکیه می‌توانند به نیروهای نظامی قطر آموزش دهند. هر دو این لوایح به تصویب رسیدند.

در سال ۲۰۱۴ بر اساس یک معاهده نظامی که بین دو کشور ترکیه و قطر منعقد شد، ترکیه در قطر یک پایگاه نظامی دایر کرد. در همان سال مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به قطر سفر کرد و از این پایگاه که در آن ۱۵۰ سرباز ارتش ترکیه مستقرند دیدن کرد.

ترکیه می‌تواند در پایگاه نظامی‌اش در قطر سه هزار سرباز را مستقر کند. مأموریت ارتش ترکیه در قطر بر اساس معاهده یاد شده در وهله اول انجام رزمایش‌های مشترک نظامی با ارتش قطر است.

در همین زمینه: