ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز بار ديگر «خشونت‌های بی‌رحمانه» در سرکوب‌ معترضان سوريه و ليبی را محکوم کرد و آن‌ها را «تکان‌دهنده» خواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناوی پيلای که به‌هنگام هفدهمين نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در برابر نمايندگان ۴۷ کشور سخن می‌گفت اظهار داشت: «اعمال خشونت‌بار دولت‌های ليبی و سوريه تکان‌دهنده است.» وی اين اقدامات را «کاملأ بر عليه حقوق بنيادين بشر» دانست.

خانم پيلای افزود: «به‌کارگيری بيش از اندازه از نيروهای مرگبار عليه تظاهرات مسالمت‌آميز مردم نه تنها تجاوز به حقوق بشر، از جمله حق زندگی است؛ بلکه تنش‌ها را شدت می‌بخشد و گرايش به ايجاد فرهنگ خشونت را دامن می‌زند.»

کميسر عالی حقوق بشر بار ديگر حکومت سوريه را فراخواند تا با ورود هیأت بررسی نقض حقوق بشر در قيام‌های مردمی، به اين کشور موافقت کند.

اين هیأت قرار است تا تاريخ ۱۵ ژوئن گزارش مقدماتی خود در مورد پرونده نقض حقوق بشر در سوريه را ارائه دهد. اين پرونده در جريان نشست ويژه ۲۹ آوريل شورای حقوق بشر سازمان ملل، در مورد سوريه درخواست گرديد.

کميسر عالی حقوق بشر بار ديگر حکومت سوريه را فراخواند تا با ورود هیأت بررسی نقض حقوق بشر به اين کشور موافقت کند

حکومت بشار اسد با گسترش اعتراضات مردمی، در هفته‌های اخير نيروهای نظامی خود را به شهرهای مختلف سوريه به‌ويژه شهرهای تل کلاخ در ۱۵۰ کيلومتری شمال غربی دمشق؛ حمص در مرکز؛ بانياس در شمال غرب؛ و درعا در جنوب اين کشور که مراکز اعتراضات عمومی بودند، گسيل داشت.

در آخرين آماری که بامداد امروز فعالان حقوق بشر منتشر کردند، روز گذشته ۱۱ شهروند، از جمله يک دختربچه در منطقه حمص که منطقه‌ پرالتهابی است؛ توسط نيروهای نظامی حکومت کشته و نزديک به ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

يک فعال حقوق بشر گفت: «روز يک‌شنبه تعداد افرادی که در شهرهای رستن و تلبيسه توسط نيروهای امنيتی حکومت سوريه کشته شدند به ۱۱ نفر افزايش يافت.»

اين فعال حقوق بشر که فهرست کشته‌شدگان را اعلام کرد افزود: «جست‌وجو و بازرسی در اين منطقه، به‌ويژه در تلبيسه همچنان ادامه دارد.»

وی گفت زخمی‌شدگان به بيمارستان‌های حمص منتقل گرديده‌اند و جاده‌های منتهی به اين شهر توسط نيروهای امنيتی بسته شده‌اند.

سپيده‌دم روز گذشته ده‌ها تانک شهرهای رستن و تلبيسه در نزديکی حمص را محاصره کرده و به روی خانه‌های آن‌ها آتش گشودند.

با وجود تلاش نيروهای امنيتی سوريه برای سرکوب تظاهرات با توسل به خشونت، حرکت‌ها و اعتراضات ضد حکومتی در اين کشور همچنان ادامه دارد.

مدافعان حقوق بشر اعلام کرده‌اند که از اسفندماه سال گذشته، يعنی زمان شروع تظاهرات و درگيری‌ها در سوريه، تاکنون بيش از هزار و صد نفر جان خود را از دست داده‌اند.