حجت‌الاسلام احمد خاتمی از محمود احمدی‌نژاد خواست تا در عمل ثابت کند که تابع رهبری است و به وی تمکين می‌کند.

حجت‌الاسلام احمد خاتمی، عضو هیأت رئيسه مجلس خبرگان رهبری، جامعه مدرسين حوزه علميه قم و امام جمعه موقت تهران در گفت‌وگويی تفصيلی با نشريه «شما»، ارگان حزب مؤتلفه اسلامی در مورد واقع اخير ايران و اختلافات اصول‌گرايان با محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور اين کشور سخن گفت.

احمد خاتمی در اين مصاحبه همچون بسياری از اصول‌گرايان ديگر، نسبت به «جريان انحرافی» در اطراف احمدی‌نژاد هشدار داد.

اين عضو مجلس خبرگان، اسفنديار رحيم‌مشائی، مشاور و رئيس دفتر محمود احمدی‌نژاد را مسئول اين «جريان انحرافی» دانست و گفت: «ايشان يک جريان است، منتهی جريانی که رأس آن ايشان است. هدايت و رهبری اين جريان را ايشان بر عهده دارد.»
 

وی با بيان اين‌که به دليل «مصلحت‌ها» بيشتر در اين‌باره اظهار نظر نمی‌کند افزود: «وقتی مقام معظم رهبری ‌فرمودند مسائل را اولويت‌بندی کنيد، همه فهميدند که مسئله آقای مشائی در اولويت‌های بعدی است. نه اين‌که بر ايشان نقدی نيست، ولی تمام ولايت‌مداران سعی کردند در اين عرصه از شدت انتقادات‌شان بکاهند.»

احمد خاتمی: به چه دليل ايشان [احمدی‌نژاد] مدام آقای مشائی را به رخ می‌کشند و جلوی دوربين‌ها نشان می‌دهند؟

وی ادامه داد: « اگر قرار است مسائل فرعی عمده نشوند، به چه دليل ايشان مدام آقای مشائی را به رخ می‌کشند و جلوی دوربين‌ها نشان می‌دهند؟ آقای وزير اطلاعات در جلسه هیأت دولت نيست، اما در کنار آقای رئيس‌جمهور، آن آدم حاشيه‌دار نشسته است.»

اشاره احمد خاتمی به آخرين جلسه هیأت دولت است که محمود احمدی‌نژاد پس از ۱۰ روز غيبت در آن حضور داشت اما حيدر مصلحی، وزير اطلاعات غايب بود.

وی افزود: «تقاضای همه ما اين است که آقای رئيس‌جمهور هم رعايت کنند و حساسيت‌برانگيز عمل نکنند. ايشان واقعاً نمی‌دانند که مراجع، علما، بزرگان و متدينين به اين آقای حاشيه‌دار اشکال دارند؟ همان‌گونه که آن‌ها رعايت می‌کنند، ايشان هم رعايت کنند.»

احمد خاتمی گفت: «بنده در دور دوم انتخابات رياست جمهوری، در جلسه جامعه مدرسين صراحتاً گفتم بيانيه بدهيم و بگوئيم ما از جناب آقای احمدی‌نژاد، منهای مشائی حمايت می‌کنيم. آقايان اين نقد را قبول داشتند و حتا يک نفر هم در جلسه جامعه مدرسين نبود که بر آقای مشائی نقد نداشته باشد؛ اما مصلحت را در اين ديدند که در آن برهه اين موضوع را مطرح نکنيم و کمک کنيم آقای رئيس‌جمهور رأی بياورد.»

وی در بخش ديگری از سخنان خود ضمن ارج‌گذاری به «خدمات محمود احمدی‌نژاد» انتقاداتی را نيز در مورد وی مطرح کرد.

او با اشاره به جريان استعفای وزير اطلاعات و سپس ابقای آن توسط آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران گفت: «نکته پنهان و پوشيده‌ای بر مردم عزيز ما وجود ندارد. آقای رئيس‌جمهور در پی آن بودند وزير اطلاعات را کنار بگذارند و مقام معظم رهبری اين امر را به صلاح ندانستند.»

امام جمعه موقت تهران گفت انتظار از احمدی‌نژاد اين بود که بلافاصله به «حکم حکومتی رهبری» تمکين کند. وی گفت: «اين انتظار، انتظار به‌جا و به‌حقی بود که متأسفانه برآورده نشد. ايشان بعد از ۱۰ روز به رياست جمهوری تشريف بردند، اما ما انتظار حتا يک دقيقه ناخشنودی را هم نداشتيم.»

احمد خاتمی: همان روحانيتی که در انتخابات از احمدی‌نژاد حمايت کرد، همه دارند يک‌پارچه فرياد می‌زنند مراقب جريان انحرافی باشيد

عضو هیأت رئيسه مجلس خبرگان تأکيد کرد: «انتظار ايده‌آلی که مردم داشتند، اين بود که در اولين جلسه هيئت دولت، آقای احمدی‌نژاد می‌فرمودند که بر اساس فرمايش مقام معظم رهبری و حکم حکومتی ايشان، آقای مصلحی همچنان وزيرند و من مقدم‌شان را گرامی می‌دارم و با ايشان کار می‌کنم.»

وی گفت که در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ايران «فقط به خاطر تمکين از نظر رهبری» بوده که به محمود احمدی‌نژاد رأی داده است و اگر «جريان فتنه» رأی می‌آورد، مشکلات بسياری پيش می‌آمد.

مقامات ايران به ميرحسين موسوی و مهدی کروبی دو نامزد اين انتخابات که از اصلاح‌طلبان به‌شمار می‌روند، به‌عنوان «جريان فتنه» ياد می‌کنند.

احمد خاتمی گفت همان روحانيتی که در انتخابات از احمدی‌نژاد حمايت کرد، «همه دارند يک‌پارچه فرياد می‌زنند مراقب جريان انحرافی باشيد.» وی آيت‌الله مصباح يزدی، آيت‌الله محمد يزدی، آيت‌الله احمد جنّتی، آيت‌الله علم‌الهدی و امام جمعه‌ها را در اين‌باره مثال زد.

وی افزود: «به صراحت می‌گويم که آقای احمدی‌نژاد بايد بدانند که پشتيبان و حامی ايشان، باز هم همين حزب‌اللهی‌ها هستند و آن جماعت ديگری که برخی به توهّم آن‌ها دارند حرکت می‌کنند، هيچ‌گاه با آقای احمدی‌نژاد همراه نخواهند شد. اگر هم همراه شوند، مثل روزهای اخير و به صورت شيطنت‌آميز خواهد بود.»

پس از برکناری و ابقای حيدر مصلحی اختلافات در ميان مقامات مسئول جمهوری اسلامی ايران افزايش يافته است.

اصول‌گرايان اکنون نوک پيکان حمله خود را به سوی «جريان انحرافی» در اطراف محمود احمدی‌نژاد، به‌ويژه اسفنديار رحيم‌مشايی نشانه گرفته‌اند و سعی در جداسازی احمدی‌نژاد از اين جريان دارند.