پارلمان کوبا قانونی را به‌تصویب رساند که بر اساس آن کیش شخصیت فیدل کاسترو ممنوع اعلام شد. نمایندگان پارلمان با این تصمیم خود درخواست رهبر فقید انقلاب این کشور را عملی کردند.

تصاویری از فیدل کاسترو در دست چند تن از کوبایی‌ها ـ عکس از آرشیو
تصاویری از فیدل کاسترو در دست چند تن از کوبایی‌ها ـ عکس از آرشیو

کوبا پُر از مجسمه‌ است. کمتر میدانی در شهرهای بزرگ این کشور وجود دارد که مجسمه‌ای در آن دیده نشود از جمله از خوزه مارتی، شاعر و قهرمان ملی و یا تصویر بزرگ ارنستو چه گوارا در سانتا کلارا. با این حال در آینده مجسمه‌ای از فیدل کاسترو دیده نخواهد شد.

پارلمان کوبا سه‌شنبه ۲۷ دسامبر ۷ دی (به وقت محلی) قانونی را به اتفاق آرا تصویب کرد که بر اساس آن هیچ خیابان، میدان و یا ساختمانی نباید به نام فیدل کاسترو نام‌گذاری شود. همچنین هیچ تصویری از او نباید در مکان‌های عمومی نصب شود. استفاده از نام کاسترو در هرگونه تبلیغات و یا اهداف تجارتی نیز ممنوع شده است.

رائول کاسترو، رهر کنونی کوبا این قانون جدید را به میل برادر خود فیدل کاسترو دانست و گفت نباید به کیش شخصیت اجازه داد.

با این حال در قانون جدید هنرمندان اجازه دارند در آثار خود از فیدل کاسترو استفاده کنند، نام او در مراسم و تظاهرات مختلف می‌تواند برده شود و از نام او برای مؤسساتی که با نقش تاریخی‌اش در ارتباط هستند می‌توان استفاده کرد.

فیدل کاسترو در تاریخ ۲۵ نوامبر / ۵ آذر در سن ۹۰ سالگی درگذشت. او از آغاز انقلاب کوبا در سال ۱۹۵۹ تا سال ۲۰۰۶ رئیس جمهوری کوبا بود و در این سال پس از یک بیماری روده‌ای مسئولیت خود را به برادرش رائول واگذار کرد. فیدل کاسترو در سال ۲۰۰۸ از همه سمت‌های سیاسی خود کنار کشید.