در درسدن، یکی از شهرهای بزرگ شرق آلمان نمایش مجسمه یک پلیس زن جنجال‌برانگیز شد.

به گزارش بخش هنری رادیو زمانه، در درسدن، یکی از شهرهای بزرگ شرق آلمان مجسمه‌ای از یک پلیس زن، با لباس و تجهیزات کامل در آکادمی هنر این شهر به نمایش گذاشته شد.

این مجسمه اثر مارسل والدورف، هنرمند جوان آلمانی است و «پترا» نام دارد. در این اثر، پترا، پلیس زن با تجهیزات ضد شورش، در حالی‌که دگمه‌های شلوارش را باز کرده، روی زمین چندک زده تا ادرار کند. این مجسمه که با سیلیکون ساخته شده و کاملاً واقعی به‌نظر می‌رسد، در آلمان واکنش‌هایی جنجالی و اعتراضاتی را در پی داشت.

درسدن یکی از شهرهای استان زاکسن، در شرق آلمان است. اداره پلیس این شهر به نمایش «پترا» در آکادمی هنر اعتراض کرد. یکی از سیاستمداران بانفوذ این شهر به نام هاگن هوسگن گفت: «با وجود آن‌که آزادی بیان محترم است، اما هر چیزی حدی دارد.»

پیش از این اظهارات اما، مارکوس اولبیگ، وزیر کشور آلمان بدون آن‌که به‌‌طور مشخص از این اثر هنری صحبت کند، به کنایه از یک رسوایی بزرگ سخن به میان آورد و گفت: «اعتقاد دارم این اثر هنری به همه پلیس‌های زن توهین می‌کند و حرمت انسانی را زیر پا می‌گذارد.»

او در ادامه این سخنان افزود: «تعجب می‌کنم که برخی نهادهای فرهنگی در آلمان به چنین آثار به اصطلاح هنری جایزه هم می‌دهند.»

وزیر کشور آلمان با این سخنان در واقع به گزارش روزنامه معروف و پرخواننده «بیلد» اشاره کرد که برای نخستین بار از یک اثر هنری جنجال‌برانگیز و تشویش اذهان عمومی سخن گفته بود.

مارسل والدورف، هنرمندی که این اثر را آفریده است، به‌خاطر «پترا» جایزه آکادمی هنر در درسدن را از آن خود کرد. ارزش مادی این جایزه معادل هزار یورو است.

سخنگوی آکادمی هنر درسدن در واکنش به این اعتراضات گفت: «آکادمی هنر درسدن این واکنش‌های اعتراض‌آمیز را درک نمی‌کند. هنرمند با آفرینش این اثر قصد داشته است آسیب‌پذیری یک انسان را که حریم خصوصی‌اش را از دست داده است به نمایش بگذارد. موضوع این اثر در واقع مکان و مکان‌های عمومی و آسیب‌پذیری انسان در مکان‌های عمومی است.»