از ۴۶ سال پیش تاکنون هر سال تابستان در شهر «آرل» در جنوب فرانسه جشنواره‌ای جهانی برگزار می‌شود به نام «گردهمایی عکس و عکاسان». در سال ۲۰۱۵ عباس کیارستمی، سینماگر و عکاس سرشناس ایرانی نیز با نمایشگاه «به من نگاه کن» در این جشنواره حضور دارد.

یکی از آثار عباس کیارستمی در نمایشگاه «به من نگاه کن»: رابطه مردم با هنر نقاشی در موزه
یکی از آثار عباس کیارستمی در نمایشگاه «به من نگاه کن»: رابطه مردم با هنر نقاشی در موزه

سم اسیتوردزه، مدیر جشنواره «گردهمایی عکس و عکاسان» سه ماه پیش از برگزاری این جشنواره اعلام کرده بود که نیمی از بودجه شش و نیم میلیون یورویی این جشنواره را مؤسسات فرانسوی تهیه کرده‌اند و نیمی دیگر از این مبلغ از طریق فروش بلیط به دست می‌آید.

نمایشگاه‌ها در ۱۲ نقطه شهر برگزار می‌شوند: چند میدان، موزه، گراند هتل، چند گالری و در چند کلیسا با این قصد که مردم با تأثیرات هنر عکاسی در دیگر هنرها آشنا بشوند.

جشنواره «گردهمایی عکس و عکاسان» در شهر آرل در جنوب فرانسه
جشنواره «گردهمایی عکس و عکاسان» در شهر آرل در جنوب فرانسه

به گفته سم استیودزه هدف از برگزاری جشنواره «گردهمایی عکس و عکاسان» در سال ۲۰۱۵ این است که هنر عکاسی را به معماری، موسیقی و سینما نزدیک کند.

در بخش عکاسی و سینما آثار عباس کیارستمی از ایران (نمایشگاه به من نگاه کنید) و آثار ساندرو میلر (نمایشگاه ملکویچ، ملکویچ، ملکویچ) به نمایش گذاشته شده است.

کیارستمی در یکی از آثارش در نمایشگاه «به من نگاه کن» به موزه لور رفته و بازدیدکنندگان از این موزه را در قاب تابلویی قرار داده که جزوی از یک تابلو بزرگ‌تر است: موزه لور. پیش از این او در فیلم «کلوزاپ» (۱۳۶۸) هم فیلمی را در دل فیلم دیگری روایت کرده بود.

نمایشگاه «نمایشگاه ملکویچ، ملکویچ، ملکویچ» ساندرو میلر حاصل همکاری او با جان ملکوویچ، بازیگر شناخته‌شده سینماست.

پیش از این چند بار گالری دو فرانس در پاریس نمایشگاه‌هایی از عکس‌های کیارستمی برگزار کرده است. این هنرمند ایرانی همچنین نمایشگاه‌هایی هم در ایتالیا، انگلستان، ژاپن، چین و موزه هنرهای معاصر تهران برپا کرده است.
جشنواره «گردهمایی عکس و عکاسان» در شهر آرل در جنوب فرانسه تا ۲۰ سپتامبر سال جاری ادامه دارد.