احمد جنتی، دبير شورای نگهبان در نماز جمعه امروز يکم آذرماه تهران به رويدادهای پس از انتخابات رياست جمهوری دهم پرداخت و با اشاره به حصر خانگی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، از رهبران جنبش اعتراضی سال ۸۸، موسوم به جنبش سبز، گفت “نظام خيلی بر سر اين‌ها منت گذاشته است که زنده هستند”.

جنتی گفت: “اين روسياهان در خانه خود محبوس شده‌اند اما اين امکانات و وسايل زندگی، تلويزيون و رفاهيات را در خانه در اختيار دارند. اگر رأفت اسلامی نبود بايد اعدام می‌شدند.”

دبير شورای نگهبان افزود: “نظام خيلی بر سر اين‌ها منت گذاشته است که زنده هستند و در خانه خود محبوس هستند و اگر دکتر لازم داشتند دکتر در اختيار آن‌ها قرار می‌گيرد اما در عين حال اين افراد حاضر نيستند اظهار ندامت کنند.”

احمد جنتی با يادآوری اعدام‌های دهه ۶۰ گفت: “زمانی که منافقين در زندان بودند امام فرمودند منافقينی که بر سر مواضع خود هستند را اعدام کنيد اما اين‌ها همچنان بر سر مواضع خود هستند، اگر اظهار ندامت و اعلام می‌کردند ما اشتباه کرديم ممکن بود يک راه خروجی باشد.”

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی نزديک به هزار روز است که در حصر خانگی به‌سر می‌برند.

جنتی در بخش ديگری از سخنان خود از مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ در ژنو سخن گفت. وی گفت “نتيجه معلوم نيست” اما آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته است که “اميدی ندارد”.

جنتی افزود: “به‌طور کلی قطع اميد نمی‌کنيم اما مواضع آمريکا و اروپايی‌ها نشان می‌دهد که حق‌طلب و حق‌خواه نيستند و به‌دنبال منافع خودشان هستند که امتياز بگيرند و امتيازی ندهند. با اين روحيه آن‌ها بر سر ميز مذاکره چگونه می‌توان اميدوار بود.”

دور جديد مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ در ژنو، امروز وارد روز سوم خود شده است.

ايران پيشرفت در اين مذاکرات را “خيلی اندک” اعلام کرده است.