فیلیپ راث، نویسنده سرشناس آمریکایی در سن ۸۵ سالگی درگذشت. این نویسنده یهودی که با رمان «خداحافظ کلمبوس» در سال‌های دهه ۱۹۶۰ نام‌آور شد، در سال‌های گذشته همواره یکی از بخت‌های نوبل ادبی بود اما از مهم‌ترین جایزه ادبی جهان بی‌نصیب ماند.

فیلیپ راث، نویسنده فقید آمریکایی

 مهم‌ترین مضمون آثاری که فیلیپ راث در جوانی پدید آورده، سکسوالیته و مهم‌ترین مضمون آثاری که در سالخوردگی نوشته، جدال با پیری و سکسوالیته است.

قهرمان رمان «مشکلات پورتنوی» مردی به نام الکساندر است که در یک خانواده یهودی مرفه پرورش پیدا کرده، در درس و زندگی اجتماعی از هر نظر نمونه است و حتی موفق می‌شود که به عرصه سیاست هم وارد شود. اما از خواهش‌های بیمارگونه تن‌اش رنج می‌برد.

«مشکلات پورتنوی» سرآغاز مجموعه‌ای از سه‌گانه «سوکرمن» است با شخصیت‌هایی به نام‌های دیوید کپش، پتر تاروپول و ناتان سوکرمن.

راث در رمان «آمریکای منزه» از سکسوالیته به عنوان یکی از اصلی‌ترین درونمایه‌های آثارش فاصله می‌گیرد و به بنیان‌های خانواده و موضوعات اجتماعی توجه می‌کند.

در سال ۱۹۹۸ فیلیپ راث به خاطر رمان «آمریکای منزه» جایزه پولیتزر را دریافت کرد. بسیاری از منتقدان از این رمان به عنوان مهم‌ترین اثر او یاد کرده‌اند.

فیلیپ راث خود را یک نویسنده یهودی نمی‌دانست. او همواره گفته بود: «من یک نویسنده یهودی نیستم، بلکه نویسنده‌ام و یهودی هم هستم.»

فیلیپ راث در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که نویسندگی را برای همیشه کنار می‌گذارد.

برخی از آثار فیلیپ راث به فارسی هم ترجمه شده. «یکی مثل همه» که از رمان‌های مهم او به شمار می‌آید را پیمان خاکسار ترجمه و منتشر کرده است.