شهر آبی شفشاون (Chefchaouen)، شهری است در شمال غرب کشور مراکش و در کنار کوه‌های ریف واقع شده است. این شهر که در استانی به همین نام قرار دارد، یکی از شهرهای زیبا و توریستی مراکش به شمار می‌رود. شفشاون شهر  ۳۵ هزار نفری و تاریخی، بر کرانه ساحل مدیترانه و در جنوب تنگه جبل الطارق است.

چشم‌گیر ترین ویژگی شفشاون رنگ آبی آن است؛ خانه‌ها، پیاده‌رو ‌ها، دیوارها، بام ساختمان‌ها، درها، پنجره‌ها و زمین این شهر با رنگ آبی لاجوردی رنگ‌آمیزی شده است. حدود دویست هتل در شفشاون فعالیت دارند و در تمام فصول به ویژه فصل تابستان میزبان هزاران توریست از سراسر دنیا هستند. صنایع دستی بومی شفشاون طرفداران بسیاری دارد؛ عرضه این کالاها در مغازه‌های کوچک این شهر که در کوچه‌های آبی‌رنگ آن واقع شده‌اند شهر را دیدنی‌تر میکند.

صنعت گردشگری در شفشاون در حال رشد و توسعه است. تاثیر سفرهای پرتعداد توریست‌های اسپانیایی به این شهر در برخی زمان‌های خاص نظیر هفته مقدس (Semana Santa) و ایام کریسمس در این خصوص کاملاً مشهود است. غار عمیق Kef Toghobeit در استان شفشاون، با حدود چهار کیلومتر درازا و هفتصد متر عمق یکی دیگر از جاذبه‌های توریستی این منطقه است. غار مزبور یکی از عمیق ترین غارهای آفریقا به شمار می‌رود.

دورنمای شفشاون شهر آبی مراکش
فروش صنایع دستی فلزی در کوچه‌های شهر
آرامگاه شهر شفشاون با سنگ مزارهایی به رنگ آبی
گربه یکی از حیواناتی است که به وفور در شهرهای مراکش دیده می‌شود.
عرضه پودر رنگ طبیعی در فروشگاه‌های شهر
فروش صنایع دستی مراکش درکوچه‌های آبی‌رنگ شفشاون
زیورآلات مراکشی
خیابان‌های شفشاون با درختان نخل، نارنج و زیتون
تلاقی آبی آسمان و آبی کوچه‌های شهر
دیوارهای آبی، آسمان آبی، پلکان آبی و گلدان‌های آبیل زمانی که شما قدم در این شهر می‌گذارید، با سایه روشن‌های مختلفی از رنگ آبی احاطه می‌شوید.
گردشگران می‌توانند با اتوبوس یا ماشین به این مکان سفر کنند
گفته می‌شود یهودیان از سال ۱۹۳۰ در شفشاون زندگی کرده‌اند و این شهر را به رنگ آبی در‌آورده‌اند
قدمت شهر شفشاون۶۰۰ سال است
هر سال رنگ خانه‌ها بازسازی می‌شود
کیف‌های دست‌ساز چرمی یکی از تولیدات کشور مراکش است
برای رنگ‌آمیزی دیوارهای شهر از پودر لاجورد استفاده می‌شود
دورنمایی از یک محل تفریحی در شهر شفشاون
تاکسی‌های شهر شفشاون به رنگ آبی هستند
ورودی آرامگاه شهر آبی