شرکت دوربین سازی «کانن» در آزمایشی در مورد تفاوت «پرسپکتیو» و نگاه عکاسان به سوژه، از شش عکاس حرفه‌ای خواست پرتره مردی را عکاسی کنند. هر عکاس، ۱۵ دقیقه وقت گفت‌وگو و شناخت با سوژه را داشت تا در حین این گفت‌وگو بتواند با زاویه دید متناسب، پرتره سوژه را عکس‌برداری کند.

اما در این آزمایش مایکل، سوژه این عکس‌برداری، در واقع هنرپیشه است. مایکل در تماس با عکاس‌ها به هرکدام یک داستان مجزا از روایت زندگی خود ارائه کرد.

مایکل به یک عکاس گفت که میلیونری خودساخته است، به دیگری گفت که مجرم است و قبلاً زندانی بوده و در روایت‌های دیگر، مایکل خود را ماهی‌گیر، الکلی‌ای که ترک کرده ، فال‌گیر و پیشگو و قهرمانی که جان فردی را نجات داده است معرفی کرد. این هنرپیشه در ۱۵ دقیقه زمان که با هر عکاس سپری کرد، نقش کاراکتری را که به عکاس روایت کرده بود ایفا کرد.

نتیجه ۶ پرتره با ۶ «پرسپکتیو» مختلف است که هریک مایکل را نزدیک به داستانی که به عکاس گفته شده است به تصویر کشیده‌اند. در این گزارش تصویری این پرتره‌ها را می‌بینید:

پرتره الکلی‌ای که ترک کرده است.
پرتره خلاف‌کار سابقه‌دار که پیش از این زندان بوده است.
پرتره ماهی‌گیری که برای شرکت‌های ماهی‌گیری تجاری کار می‌کند.
پرتره قهرمانی که جان کسی را نجات داده است.
پرتره میلیونر خود ساخته که از هیچ شروع کرده و به همه‌چیز رسیده است.
پرتره پیشگویی که به عالم غیب دسترسی دارد.

شرکت «کانن» این پرتره‌ها را با این شعار منتشر کرده است: «عکس را بیشتر از هر چیز، فرد پشت دوربین می‌سازد، نه آنچه در مقابل دوربین است.» این آزمایش که با عنوان «دام» منتشر شده است می‌خواهد ثابت کند که «پرسپکتیو» بیش از هر شاخص دیگری مرتبط به نقطه‌نظر و شکل‌گیری تفکر خلاق در پشت لنز است.

با این حال بدون تعامل با سوژه، شنیدن روایت سوژه و یا توجه کردن به نشانه‌هایی که به‌گونه‌ای مختص سوژه محسوب می‌شوند، تفکر خلاق پشت لنز شکلی دیگر به خود خواهد گرفت.

فیلم کوتاهی از این آزمایش را ببینید: