در پاسخ به پرسش زمانه در مورد پیچیدگی‌های روابط و تنش‌ها در سه گانه فلسطین، اسرائیل و جمهوری اسلامی، مهران مصطفوی می‌گوید که  وضعیت دردناک امروز فلسطین را باید در بستر تاریخی آن درک کرد، و نقطه عطف  قتل اسحاق رابین در نوامبر ۱۹۹۵ و اراده به اتخاذ راه نهایی در حزب لیکود در خصوص فلسطین بود.

راه حل نهایی برنامه آلمان نازی برای کشتار جمعی سازمان‌یافته یهودیان در طول جنگ جهانی دوم بود. هاینریش هیملر طراح اصلی آن بود و آدلف هیتلر آن را راه حل نهایی مسئله یهود نامید. 

مصطفوی می‌گوید که بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود به طور نظام‌‌مند وجود ملت فلسطین انکار کرده و به هیچ یک از قطع‌نامه‌ها و  اعلامیه‌های سازمان ملل تن نداده‌‌اند.

سوی دیگر معادله، سیاست جمهوری اسلامی است که منافع استراتژیک خودش را پشت دفاع از آرمان فلسطین پنهان کرده است. 

مهران مصطفوی می‌گوید که بدیهی است وقتی جمهوری اسلامی حقوق ملت خودش را زیر پا می‌گذارد، نمی‌تواند از حقوق ملت فلسطین دفاع کند. وانگهی، جمهوری اسلامی به طور تاریخی ثبات خودش را به جنگ و وجود و خلق دشمن گره زده است.

علیرغم دعوا و تنش ظاهری، خامنه‌ای و نتانیاهو، به عنوان رهبران دو نظام مذهبی، هر دو به وجود هم نیاز دارند و  همدیگر را تقویت کرده‌اند. 

پاسخ کامل او را ببیند:

مهران مصطفوی،‌ فعال سیاسی و کارشناس مسائل هسته‌ای، از سال ۱۹۹۵ به عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه پاریس ساکله که بزرگترین دانشگاه فرانسه است تدریس می‌کند و امروز معاون این دانشگاه است. محور اصلی پژوهش‌های اثرات شیمیایی تشعشعات هسته‌ای است.

Ad placeholder