در آغاز هفتمین هفته از شروع حملات اسرائیل به غزه دو طرف توافق کردن «وقفه» در جنگ را برای یک روز دیگر ادامه بدهند.

سخنگوی ارتش اسرائیل صبح پنج‌شنبه ۹ آذر/ ۳۰ نوامبر چند ساعت پیش از پایان وقفه شش روزه گفت: آتش‌بس ادامه خواهد یافت چرا که میانجی‌ها به دنبال آزادی گروگان‌های بیشتری در برابر زندانیان فلسطینی هستند.

در آخرین ساعات ۸ آذر/ ۲۹ نوامبر یک گروه ۱۰ نفره دیگر از گروگان‌های اسرائیلی و شش تبعه دیگر کشورها که در حمله غیرمنتظره حماس به شهرک‌های اشغالی در سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل به اسارت گرفته شده بودند، آزاد شدند و از مسیر مصر به اسرائیل بازگشتند.

اسرائیل نیز طبق توافق ۳۰ فلسطینی دیگر را که بیشتر آنان زنان، جوانان و نوجوانانی بودند که در سن کودکی بازداشت و زندانی شده بودند، آزاد کرد. عهد تمیمی، چهره شناخته شده در کرانه باختری که ۱۵ آبان/ ۶ نوامبر پس از حملات به غزه بار دیگر او را بازداشت کرده بودند، از جمله زندانیانی بود که شامگاه ۲۹ نوامبر آزاد شد.

چند ساعت پیش از اعلام توافق برای تمدید وقفه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا برای چهارمین بار متوالی در دو ماه اخیر به تل‌آویو رسید. منابع روسی گفته‌ بودند که او با هدف فشار بر دولت اسرائیل برای ادامه وقفه به تل‌آویو آمده است.

از آغاز توافق بر سر وقفه در حملات اسرائیل به غزه که با میانجیگری قطر و در گفت‌وگوی غیرمستقیم میان حماس، آمریکا و اسرائیل حاصل شد تا به حال ۹۷ تن از گروگان‌های اسرائیلی یا شهروندان دیگر کشورها آزاد شده‌اند.

چند ساعت پس از آنکه گروگان‌های اسرائیلی و زندانیان فلسطینی آزاد شدند، الجزیره به نقل از حماس گزارش کرد اسرائیل از پذیرش هفت گروگان که همگی زن و کودک بودند و اجساد سه تن از گروگان‌ها که در حملات اسرائیل به غزه کشته شده بودند، در ازای تمدید دوباره وقفه خودداری کرده است.

با این حال با توافق دو طرف انتظار می‌رود امروز نیز گروهی دیگر از گروگان‌های اسرائیلی و زندانیان فلسطینی مبادله شوند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بعد از ظهر ۸ آذر/۲۹ نوامبر گفته بود که «آتش‌بس کامل مطرح نیست» و جنگ تا دستیابی به «سه هدف» تعیین شده، ادامه خواهد یافت. او و دیگر اعضای کابینه جنگ اسرائیل «از بین بردن حماس، بازگرداندن همه گروگان‌هایمان، و اطمینان از اینکه غزه دیگر هرگز تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود» را اهداف خود در حمله به غزه اعلام کرده‌اند.

تیراندازی در قدس: حداقل دو نفر کشته شد

به فاصله کوتاهی پس از اعلام توافق دو طرف برای ادامه وقفه در جنگ روزنامه «هاآرتص» اسرائیل از وقوع یک تیراندازی در نزدیکی ورودی بیت‌المقدس (اورشلیم) خبر داد.

به گفته منابع اسرائیلی در جریان این تیراندازی که از یک ایستگاه اتوبوس انجام شد،شش نفر مصدوم شدند. یک تن از مصدومان که یک زن ۲۴ ساله بود به فاصله کوتاهی جانش را از دست داد و یک تن دیگر نیز که یک مرد ۷۴ ساله بود چند ساعت بعد. حال چهار تن دیگر از مصدومان نیز وخیم گزارش شده است.

پلیس اسرائیل اما در توضیح این واقعه گفت سرنشینان خودرویی که به سمت اسرائیلی‌ها شلیک کرده بودند از سوی دو سرباز و یک غیرنظامی هدف شلیک قرار گرفتند. به گفته پلیس اسرائیل یک نفر از مهاجمان کشته و یک تن دیگر زخمی شدند. هویت آنها اعلام نشده است.

تداوم حملات به جنین

با توقف حملات اسرائیل به غزه، نظامیان آن کرانه باختری و به صورت ویژه اردوگاه جنین را همچنان هدف حمله قرار می‌دهند. شامگاه ۲۹ نوامبر در جریان حمله نظامیان اسرائیلی به جنین دست‌کم شش تن مجروح و دو کودک کشته شدند.

اسرائیل ادعا کرد که کشته شدگان دو تن از نظامیان «گردان جنین» بوده‌اند. ادعایی که طرف فلسطینی آن را رد و یک ویدئو از لحظه کشته شدن یک کودک در اردوگاه جنین منتشر کرد

همچنین خبرگزاری وفا، وابسته به دولت خودگردان فلسطین در کرانه باختری نظامیان اسرائیلی به شهروندانی که برای استقبال از زندانیان آزاد شده در نزدیکی زندان عفر تجمع کرده بودند، شلیک کردند که موجب مجروح شدن پنج تن شد. یکی از مجروحان چند ساعت بعد جانش را از دست داد.

دور تازه حملات اسرائیل به غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ پس از عبور غیرمنتظره شبه نظامیان حماس از حصارهای امنیتی و حمله آنها به شهرک‌های ایجاد شده در مناطق اشغالی آغاز شد. در جریان این حملات بیش از ۱۵ هزار فلسطینی کشته شدند و حداقل ۱٬۵ میلیون نفر از ساکنان غزه بیجا شده‌اند. سازمان ملل متحد می‌گوید ۲۳۰ تن از کارکنانش هم در این حملات کشته‌اند.

در حملات اسرائیل به کرانه باختری از ۷ اکتبر تاکنون نیز حداقل ۲۴۲ فلسطینی کشته و بیش از سه هزار نفر زخمی شده‌اند. کشته‌شدگان شامل ۵۷ کودک، یک زن و شش زندانی می‌شود که در بازداشت اسرائیل جان باختند.

شمار کشته‌شدگان اسرائیلی ابتدا ۲۴۰ تن اعلام شد اما اسرائیل چندی بعد گفت که ۲۲۰ تن از شهروندانش در حمله هفتم اکتبر کشته شده‌اند. شبه نظامیان حماس ده‌ها تن را نیز گروگان گرفتند. شمار دقیق گروگان‌ها هنوز نامشخص است.

وضعیت بهداشتی در غزه نگران کننده توصیف می‌شود. بیمارستان‌های این منطقه به دلیل حملات اسرائیل از کار افتاده‌اند. بسیاری از ساکنان آن بیجا شده‌اند و بیم آن می‌رود که بیمارهای‌های عفونی شایع شود. سازمان‌های بین‌المللی که از متوقف کردن حملات اسرائیل ناتوان ماندند امیدوارند با تداوم وقفه بتوانند کمک‌های غذایی و دارویی بیشتری را به این منطقه برسانند.