بیش از ۱۰ سال است که عملیات احداث بزرگترین سد خاکی استان گلستان آغاز شده است. مسئولان هدف از احداث این سد را برطرف کردن نیاز آبی بخش زیادی از شهروندان، صنایع و کشاورزان استان گلستان عنوان کرده‌اند.

علی محمد زنگانه، استاندار گلستان به تازگی گفته است برای اتمام پروژه ساخت و راه اندازی سد نرماب نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر هستند.

گروه سپاسد از زیرمجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیمانکار احداث این سد است.

سد نرماب قرار بود پس از آغاز عملیات عمرانی در سال ۹۰ در مدت زمان حدود پنج‌سال به بهره‌برداری برسد اما به دلایل مختلف مانند نداشتن اعتبارات کافی در سال‌های ابتدایی شروع پروژه و در ادامه تخصیص نیافتن کامل اعتبارات ناشی از تنگناهای مالی دولت، روند ساخت این طرح به کندی پیش رفت.

از سال ۸۷ که بحث مطالعات رسمی احداث سد نرماب چهل چای مینودشت شروع شد به اهالی پنج روستای “جنگلده بالا و پایین، محمدزمان خان، پس پشته و باقرآباد” با مجموع جمعیت هزار و ۴۰۰ خانوار اجاره ساخت و ساز جدید در حریم روستا توسط مراجع ذیصلاح داده نشد و به آنها گفته شد که روستاهایشان به مکانی دیگر منتقل و خانه‌های جدید برای آنها یا توسط خودشان و یا توسط پیمانکار ساخته خواهد شد.

برای جابجایی سه روستای واقع در کاسه سد نرماب چهل چای مینودشت یعنی “محمدزمان خان، پس پشته و باقرآباد” هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته و اهالی این روستاها همچنان در بلاتکلیفی روزگار می‌گذرانند، اهالی این روستاها اجازه ساخت و ساز مسکن برای خود و فرزندانشان ندارند و از طرف دیگر به آن ها اجازه تعمیر و توسعه خانه فعلی هم داده نمی شود.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان باید ۲ هزار و ۸۷۷ اصله درخت درختان جنگلی برای تکمیل و آبگیری این سد قطع شود.

عبدالرحیم لطفی ۱۹ آبان ۱۴۰۰ گفته بود: این درختان در مساحت ۵۰ هکتار از کاسه سد نرماب قرار دارند که هزار و ۶۹۰ اصله آن دارای قطر بالای ۲۰ سانتی‌متر و بقیه قطر کمتر از ۲۰ سانتی‌متر دارند.

او برآورد خسارت قطع درختان جنگلی واقع در سد نرماب مینودشت را افزون بر ۹۰ میلیارد ریال اعلام کرده و افزوده بود که وزارت نیرو پیش از قطع درختان باید این مبلغ را به حساب خزانه واریز کند اما تاکنون پولی واریز نشده ضمن اینکه برای جبران قطع درختان به ازای هر هکتار باید ۱۰ برابر آن درختکاری شود.

لطفی البته گفته بود که وزارت نیرو برای جبران قطع درختان در مراحل گوناگون احداث سد نرماب تاکنون در ۷۷۹ هکتار از اراضی شهرستان‌های مینودشت و گالیکش درختکاری کرده که ایجاد این سطح پوشش درخت با حجم تخریب صورت گرفته برای ایجاد بدنه، راه‌های دسترسی و ایجاد تونل سد نرماب برابری می‌کند.

به گفته او، مخزن سد نرماب مینودشت ۵۸۰ هکتار وسعت دارد که ۱۷۰ هکتار آن اراضی ملی و مابقی در تملک اشخاص است که باید خریداری یا معوض آن به افراد داده شود.

همزمان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان ۲۲ آبان ۱۴۰۰ گفته بود که قبل از آبگیری سد نرماب باید درختان واقع در کاسه سد قطع و ریشه‌های آن به طور کامل جمع‌آوری تا مجوز آبگیری داده شود.