در خاورمیانه بار دیگر نفس‌ها در سینه حبس شده است. ترور دو مقام بلندپایه حماس و حزب‌الله، یکی در تهران پایتخت ایران و دیگری در بیروت پایتخت لبنان، منطقه را در آستانه‌ی جنگی تمام‌عیار قرار داده است.

روزنامه‌ی اسرائیلی هاآرتص می‌نویسد که ارتش اسرائیل آماده‌ی گستره‌ای از پاسخ‌های تلافی‌جویانه ایران، حماس و حزب‌الله می‌شود و چشم‌انداز مقام‌های امنیتی اسرائیل را چنین گزارش می‌دهد:

ارشدترین مقام‌های نظامی اسرائیل درباره ماهیت پاسخ نظامی مورد انتظارشان از ایران و حزب‌الله اختلاف دارند. عده‌ای بر این باورند که حزب‌الله به شیوه‌ای سنجیده پاسخ خواهد داد تا لبنان را وارد جنگ تمام‌عیار نکند و در نتیجه به هدف‌های نظامی اسرائیل همچون پایگاه‌های نظامی‌اش حمله خواهد کرد ــ مثل اتفاقی که در حمله ایران افتاد… برخی اما معتقدند حزب‌الله به شیوه‌ای برجسته‌تر واکنش نشان خواهد داد و زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار خواهد داد.

بنا به گزارش‌ها، تا کنون ۲۵۰ عضو حزب‌الله در درگیری‌ها پس از هفتم اکتبر کشته شده‌اند که ۴۰ تن از آنها در سوریه هدف قرار گرفتند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی نوشته فرناز فصیحی از دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای حمله مستقیم به اسرائیل خبر داده است.

اسرائیل پس از حمله غافلگیرانه حماس در هفتم اکتبر، چندین فرمانده و مقام بلندپایه سپاه، حماس و حزب‌الله را در حمله‌های هدفمند در غزه، سوریه، لبنان و ایران ترور کرده است. در زیر به مهم‌ترین این موارد نگاهی می‌اندازیم.

۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ ـ ابراهیم البیاری، حماس

فرمانده گردان مرکزی جبالیا ‌و مسئول عملیات نظامی حماس در شمال نوار غزه پس از آغاز حمله اسرائیل به این باریکه تحت محاصره. به گزارش وال استریت، حمله‌ای که به ترور او منتهی شد، در یک منطقه مسکونی پرجمعیت و بدون اخطار قبلی، در میانه عصر رخ داد و دست‌کم ۱۲۶ غیرنظامی را کشت.

Ad placeholder

۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ ـ رضی موسوی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

این فرمانده ارشد سپاه پاسداران مسئول هماهنگی نظامی بین سوریه و ایران بود. موسوی در حمله هوایی به محل اقامت او در سیده زینب، حومه جنوبی دمشق، کشته شد.

۲ ژانویه ۲۰۲۴ ـ صالح العاروری، حماس

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس و از بنیانگذاران شاخه‌ی نظامی آن و فرمانده فعلی شاخه نظامی در کرانه باختری، سه‌شنبه ۱۲ دی / ۲ ژانویه در بیروت، لبنان ترور شد.

اسرائیل با سه موشک از یک پهپاد به دفتر حماس در منطقه المشرفیه در ضاحیه جنوبی در بیروت حمله کرد. اسرائیل رسماً مسئولیت این ترور را برعهده نگرفته اما دیگران از جمله منابع آمریکایی، آن کشور را مسئول می‌دانند. همراه با العاروری پنج‌تن دیگر هم کشته شده‌اند که به گفته‌ی حماس، دو تن از آنها از فرماندهان گردان‌های القسام، شاخه‌ی نظامی گروه بودند: عزام الأقرع (“أبو عمار”) و سمير أفندی.

۱۰ مارس ۲۰۲۴ ـ مروان عیسی، حماس

مرد شماره ۳ حماس، جانشین فرمانده نظامی این گروه در غزه و یکی از برنامه‌ریزان حمله هفتم اکتبر بود. او در حمله هوایی به اردوگاه پناهندگان نصیرات در مرکز غزه کشته شد.

۱ آوریل ۲۰۲۴ ـ محمدرضا زاهدی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

در این روز که مصادف با آخرین روز تعطیلات نوروزی در ایران بود، حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در پایتخت سوریه به کشته شدن هفت عضو سپاه از جمله محمدرضا زاهدی، از فرماندهان سابق نیروی هوایی و نیروی زمینی سپاه انجامید.

کشته شدن محمدرضا زاهدی که حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی روز ۲۰ فروردینش او را «رئیس مستشاران نظامی ایران در سوریه» معرفی کرد، بزرگترین ضربه‌ای بود که جمهوری اسلامی در دور جدید تنش‌هایش با اسرائیل پس از جنگ غزه خورد.

۱۳ ژوئیه ۲۰۲۴ ـ محمد دیاب ابراهیم المصری معروف به محمد ضیف، حماس

ضیف فرمانده گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، به گفته‌ی اسرائیل در حمله‌ای هوایی در ۱۳ ژوئیه در خان یونس، جنوب غزه کشته شد. در آن حمله دست‌کم ۹۰ تن دیگر کشته و بیش از ۳۰۰ تن زخمی شدند.

ضیف ۵۸ ساله از ۱۹۹۵ در فهرست تحت تعقیب اسرائیل قرار داشت و بارها پس از فرار از زندان حکومت خودگردان فلسطین در ۲۰۰۰، از حمله‌های هدفمند اسرائیل جان به در برد اما فلج شد. او را مغز متفکر حمله هفتم اکتبر می‌دانند.

حماس تا کنون کشته شدن ضیف را تایید یا تکذیب نکرده است.

Ad placeholder

۳۰ ژوئیه ۲۰۲۴ ــ فواد شکر، حزب‌الله لبنان

 اسرائیل به تلافی حمله موشکی به بلندی‌های جولان اشغالی در آخر هفته که منجر به کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان شد، به حومه جنوبی بیروت، پایتخت لبنان حمله کرد و بعد اعلام کرد که فواد شکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله لبنان در جریان این حمله کشته شده است.

حزب‌الله هرگونه دست داشتن در حمله به بلندی‌های جولان را رد کرده بود.

فواد شکر مشاور عالی حسن‌نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان بود. ایالات متحده معتقد است که فواد شکر در بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی آمریکایی در بیروت دست داشته و برای دستگیری او ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴ ـ اسماعیل هنیه، حماس

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به تهران آمده بود که بامداد چهارشنبه در اقامتگاهش هدف حمله موشکی قرار گرفت و ترور شد. محافظش نیز در این حمله کشته شد.

هنیه پس از پیروزی این گروه در انتخابات پارلمانی فلسطین در سال ۲۰۰۶ ــ یک سال پس از خروج ارتش اسرائیل از غزه ــنخست‌وزیر فلسطین شد.

حماس در سال ۲۰۰۷ کنترل غزه را به دست گرفت. در سال ۲۰۱۲، هنگامی که خبرنگاران از هنیه پرسیدند که آیا حماس مبارزه مسلحانه را رها کرده است، او پاسخ داد «البته که نه» و افزود مقاومت «در همه اشکال آن، مقاومت مردمی، مقاومت سیاسی، دیپلماتیک و نظامی» ادامه خواهد داشت.

هنیه چندین بار توسط مقام‌های اسرائیلی زندانی شد و پس از تبعید و سوء قصد، در داخل و خارج از غزه زندگی کرد.